Gevaar door cruisecontrol





 

Het gebruik van cruisecontrol in auto’s op plaatsen met trajectcontrole levert vaak gevaarlijke situaties op. Vooral op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht is het vaak maar net goed gegaan en konden ongelukken op het laatst worden vermeden.

Dat blijkt uit een rondgang van de Vereniging Auto van de Zaak, dat de belangen behartigt van één miljoen leaserijders. „Vooral zakelijke bestuurders kiezen voor een auto met cruisecontrol, waarmee een bepaalde snelheid kan worden ingesteld”, zegt voorzitter Martin Huisman. „Het wordt vooral aangezet op trajecten waar de pakkans voor te hard rijden bijna 100% is, zoals op de A2. Als je 50.000 kilometer of meer rijdt, scheelt dat honderden euro’s per jaar.”

Regelaar
Omdat op de breedste snelweg van ons land maar 100 km/u gereden mag worden, stellen veel berijders de snelheidsregelaar in op 100 tot 105 km/u. In de praktijk rijdt iedereen op de A2 op de eerste drie banen van de vijf en ontstaan er ’treintjes’. „Levensgevaarlijk, want doordat iedereen op een ’kluitje’ rijdt met minimale snelheidsverschillen ontstaan er dagelijks gevaarlijke situaties omdat er bumper aan bumper gereden wordt. Omdat we veel klachten binnenkregen hielden we een peiling onder een paar duizend rijders die het bevestigden”, meent Huisman.

Dat een cruisecontrol gevaar kan opleveren in drukke situaties is al eerder erkend in onze buurlanden. Zo is in België het gebruik ervan op sommige plaatsen verboden. „Wij pleiten voor de Amerikaanse methode, waarbij je ook rechts mag inhalen zolang je maar op je eigen baan blijft rijden”, stelt Huisman. „Maar eigenlijk is de oplossing heel simpel. Bij het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 km/u worden alle vijf de banen gebruikt en lost het probleem zich vanzelf op.”

„In ons land bestaat geen verbod op het gebruik van cruisecontrol, mede ook omdat handhaving ervan niet of nauwelijks mogelijk is”, zegt Marjolijn Coops. „Nu al zijn er systemen waarbij automatisch afstand wordt gehouden tussen de voorganger en volger. Wel is het zo dat we adviseren de navigatie uit te zetten bij wegomleggingen. Vaak trappen mensen ineens op de rem als een situatie anders is dan de TomTom aangeeft en dat levert gevaarlijke situaties op.”

Vooralsnog roept Auto van de Zaak leden op voorzichtig te zijn met het gebruik van de snelheidsregelaar op drukke weggedeelten en met name op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Ook is een brief gestuurd naar minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) waarin het probleem wordt aangekaart.

 
 
Bron: Telegraaf
 
  8-8-2014  


|

FlitsKaart