Het mag eindelijk: 130 rijden op de superbrede A2





 

Overdag overal 100 en na de avondspits overal 130

De overheid heeft vrijdag een lucratieve melkkoe geslacht door de maximumsnelheid op het stukje vijfbaansweg tussen Holendrecht en Vinkeveen ’s avonds en 's nachts te verhogen van 100 naar 130 kilometer per uur.

Afgelopen jaren wisselden trajecten de bordjes die de 'nachtsnelheid' op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht aangaven elkaar op een zeer onoverzichtelijke manier af. Dan weer 100 dan weer 130 kilometer per uur. Omdat op het stuk snelweg ook permanente trajectcontrole wordt uitgevoerd, is de pakkans bovendien nagenoeg 100 procent. Dus regende het er bekeuringen.

Het Centraal Justitieel Incassobureau verstuurde in 2014 bijna 1,5 miljoen boetes aan automobilisten die tussen Amsterdam en Utrecht in de fout waren gegaan, bleek toen de Volkskrant in augustus met de Wet openbaarheid van bestuur in de hand de boetestatistieken van het CJIB opvroeg. Het stukje A2 was daarmee goed voor bijna een derde van het totaal aantal snelheidsboetes dat jaar en leverde de schatkist een luttele 48 miljoen euro op. Bij het meetpunt in Vinkeveen rinkelde gemiddeld elke minuut de kassa.

De staatskas is niet de enige verliezer nu automobilisten het gaspedaal 's nachts ongestraft ingedrukt kunnen blijven houden tussen de twee steden. Ook voor de milieubeweging en in de omliggende dorpen is de snelheidsverhoging een lelijke streep door de rekening. De gemeenten De Ronde Venen en Stichtse Vecht hadden bij de verbreding van de snelweg namelijk bedongen dat er in de buurt van dorpen 100 gereden zou worden. Dit om de geluidsoverlast en de fijnstofwolken in dorpen als Abcoude, Baambrugge en Vinkeveen een beetje binnen de perken te houden.

De milieubeweging vond daarom dat de minister de boetebonanza maar een halt moest toeroepen door automobilisten op het hele parcours 'dag en nacht 100' te laten rijden. Maar minister Schultz, die bijna nog meer van het 130 kilometer per uur bordje houdt dan van het VVD-logo, koos dus voor een andere oplossing: overdag overal 100 en na de avondspits overal 130. Volgens haar vallen de milieuconsequenties van die beslissing erg mee.

De gemeenten en milieu-organisaties hebben zich tegen dat plan verzet, maar de rechter oordeelde dat het belang van de miljoenen automobilisten hier zwaarder weegt. Er loopt nog wel een hoger beroep bij de Raad van State, waarvan onduidelijk is wanneer de uitspraak volgt.

 
 
Bron: Volkskrant.nl
 
  6-4-2016  


|

FlitsKaart