In West-Brabant sterft de flitspaal uit





 

In West-Brabant zijn nog maar drie flitspalen actief: op de Noordelijke Rondweg in Breda. Alle andere nog aanwezige flitsers zijn niet langer in gebruik.

Dat blijkt uit een overzicht van het Centraal Justitieel Incassobureau CJIB.

In de periode van mei tot en met augustus van dit jaar zijn er op de Noordelijke Rondweg 4.829 automobilisten op de bon geslingerd vanwege te hard rijden. Nog eens 576 anderen kregen een boete omdat ze door rood zijn gereden. Dat was de totale score voor heel het gebied tussen Tilburg en de Brabantse Wal.

Ter vergelijking: in de rest van de provincie hebben ruim 102 flitsers meer dan 200.000 hardrijders en bijna 12.600 roodrijders betrapt.

Het is opvallend dat er in West-Brabant maar drie flitspalen hun werk hebben gedaan. Er staan er namelijk meer dan dertig. Staan die, op de drie in Breda-Noord na, allemaal uit? Of is er iets anders aan de hand?

Het CJIB kan niet zeggen of de de West-Brabantse palen niet langer in bedrijf zijn. Maar wat een woordvoerster wel weet: "Wanneer palen niet in ons overzicht voorkomen, dan zijn er bij ons ook geen gegevens binnengekomen."

Die gegevens worden geleverd door het Openbaar Ministerie, de 'eigenaar' van de flitspalen. In enkele jaren tijd is meer dan de helft van de 1.400 flitsers in Nederland verdwenen, zegt OM-woordvoerder Ernst Koelman. Nu zijn het er nog zo'n 650.

De flitspaal sterft met name in West-Brabant uit. Dat heeft volgens Koelman voor een deel te maken met voortschrijdend inzicht. "Verkeersstromen zijn gewijzigd, situaties veranderen. Soms stonden ze gewoon niet meer op de goede plaats. We flitsen alleen nog op plaatsen waar het écht nodig is", zegt de OM-woordvoerder.

Bovendien is een deel van de flitsers om de verkeerde reden geplaatst. Koelman: "Vaak was het voor bijvoorbeeld gemeenten politiek interessant, al heeft het voor de verkeersveiligheid niet veel uitgemaakt. Maar ze kosten wel tienduizenden euro's. En daar komt het onderhoud dan ook nog bij."

Aantoonbare bijdrage
In Breda staan alleen nog flitspalen die 'een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid', zoals op de Noordelijke Rondweg het geval is.

Steeds vaker wordt herinrichting van de weg gezien als de beste manier om verkeersveiligheid te verhogen, zegt een gemeentewoordvoerster: "Daar waar flitspalen wel worden verwijderd, blijkt de verkeersveiligheid te zijn verbeterd door dit soort maatregelen."

Niet als een gek scheuren
Het min of meer afschaffen van de flitspaal betekent niet dat iedereen als een gek kan gaan scheuren. Koelman van het OM durft zijn vingers niet te branden aan een antwoord op de vraag of Nederlandse automobilisten veiliger zijn gaan rijden. Mobiele controles kunnen dan ook nog steeds overal opduiken.

Verder gaat het OM experimenteren met trajectcontroles op binnenwegen. Een van die pilots gaat plaatsvinden op de N639, de provinciale weg van Ulvenhout, via Chaam naar Baarle-Nassau. Wanneer de proef wordt opgestart is overigens nog niet bekend.

Op de A58 tussen Bergen op Zoom en Roosendaal vindt al trajectcontrole plaats, maar dat is een snelweg.

Lichte stijging
Uit de cijfers van het Incassobureau blijkt verder dat er in heel Nederland bijna 3,5 miljoen verkeersovertredingen zijn uitgeschreven tussen mei en augustus. Dat is een lichte stijging ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Toen zijn er 3.394.868 verkeersboetes opgelegd.

Snelheidsovertredingen vormen de hoofdmoot: 2.933.794 ten opzichte van 2.906.590 in dezelfde periode in 2016.

Ook het aantal opgelegde boetes voor mobiel bellen in de auto stijgt. Dit jaar zijn er 26.296 bonnen uitgedeeld, vorig jaar waren er dat 20.968.

 
 
Bron: BN DeStem
 
  26-9-2017  


|

FlitsKaart