Zeven radarlocaties op zuidelijke rondweg in Breda





 

Op de zuidelijke rondweg in Breda worden zeven radarlocaties ingericht. Er wordt veel harder gereden dan de maximaal toegestane snelheid van 50 kilometer per uur, handhaving door politie is noodzakelijk. De gemeente is in overleg met de politie over de controles.

Dit is vanavond bekend geworden tijdens de raadsvergadering over aanpassing van de zuidelijke rondweg. Er komen 'minder goed zichtbare' opstelplekken voor politie om te controleren. De handhaving is onderdeel van de 'noodzakelijke' verbreding van de route ter hoogte van de Baronielaan en het Fatimaplein. De ingreep (drie miljoen euro) is nodig voor een betere doorstroming. Het verkeer op de zuidelijke rondweg groeit 1,5 procent per jaar, tot 2030. Er rijden nu 36.000 auto's per etmaal, dat gaat naar 44.000 voertuigen in 2030. De noordelijke rondweg groeit nog harder, die gaat van 44.000 naar 56.000 auto's per dag. Beide rondwegen zijn 'cruciaal' wat mobiliteit betreft in de stad.

Lange files
"De wachttijden bij de twee kruispunten op de zuidelijke rondweg zullen in de ochtend- en avondspits nog langer worden als er niets gebeurt", stellen twee ambtenaren in hun presentatie. In de ochtend- en avondspits staan er al over honderden meters files. "De wachtrijen groeien al zestig meter per jaar. In tien jaar tijd gaat het dan om 600 meter lengte. Dan kom je al in file te staan bij de op- en afritten van de A27. Automobilisten gaan alternatieve routes zoeken. Verkeer op de Mastbosstraat, de Dr. Struyckenstraat, de Willem van Oranjelaan in het Ginneken, de Zwijnsbergenstraat, die wegen worden dan een stuk drukker."

De maatregelen betreffen het verlengen van de invoegstrook ter hoogte van Graaf Hendrik III-laan en opheffen van de invoegstrook vanaf de Baronielaan. Asfalt toevoegen, de weg iets breder maken om de capaciteit beter te benutten.

Opstelstroken
Ook komen er extra opstelstroken en een invoegstrook ter hoogte van het Fatimaplein richting de tunnelbak. De geluidswal daar wordt verplaatst en er komt een schanskorf op. Er komt maximaal 1,5dB aan geluid bij, dat zou voldoen aan de normen. Minder stilstaand verkeer betekent volgens onderzoekers een kleine verbetering van de luchtkwaliteit.

Maar de weerstand onder bewoners aan de route is groot. Er zijn tegen de 200 handtekeningen opgehaald om de plannen tegen te houden. Bewoners vrezen nog meer verkeer, nog meer vastlopers, meer geluid en luchtvervuiling en dreigen met een gang naar de Raad van State. Ze waren vanavond met een twintigtal mensen aanwezig bij de vergadering.

Tunnelbak
Ook de politiek is kritisch. CDA'er Caspar Rutten wilde weten waarom er geen trajectcontrole komt op de route. "En de tunnelbak blijft tweebaans, dat blijft een bottleneck. Ik zie dat niet veranderen." Rutten wil met Rick Zagers van de VVD en Merijn Scheifes van GroenLinks weten wat een ondertunneling kost. Scheifes vraagt zich ook af of andere snelheidsremmende maatregelen mogelijk zijn.

Guillaume de Heer van Trots/Opa: "Wat kan er nog meer gebeuren in de tunnelbak tegen fijnstof?" Henk Haarhuis van PvdA: "Wat zijn de effecten van meer elektrisch rijden?" Volgende week worden de vragen uit de politiek beantwoordt, daarna volgt een sessie met de bewoners, dan volgt het oordeel.

 
 
Bron: BN DeStem
 
  1-12-2018  


|

FlitsKaart