|
3VO vindt het positief dat minister Heinsbroek van Economische Zaken zijn excuses heeft gemaakt voor zijn uitspraken over te hard rijden. Onder druk van vrijwel de gehele Tweede Kamer heeft de minister afstand genomen van zijn bewering dat 10 of 20 kilometer te hard rijden geen enkel gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid.
Regelmatig te hard
De minister gaf onlangs in een interview aan dat hij regelmatig te hard rijdt. Ook vond Heinsbroek dat de politie niet achter mensen aan moet zitten die 10 of 20 km/u te hard rijden. “Kijk eens naar mijn autoâ€, zei hij tegen een agent “Denk jij nou echt dat ik straks geen 130 meer rijd?â€
Erkenning voorbeeldfunctie
Inmiddels heeft de LPF-minister erkend dat hij een voorbeeldfunctie vervult, ook wanneer het gaat om verkeersveiligheid.3VO verwacht dat Heinsbroek zijn woorden in daden omzet en dat hij zich aan de verkeerssnelheid houdt.
5% meer verkeersdoden
Snelheid is doodsoorzaak nummer 1 in het verkeer. Elke kilometer per uur dat er te hard gereden wordt, betekent dat 3% meer kans op een ongeval en 5% meer verkeersdoden en zwaargewonden. Omgekeerd geredeneerd betekent dit dat elke km/uur langzamer rijden eenzelfde veiligheidswinst oplevert.
|
|