3VO: Verhoging maximumsnelheid caravans slecht idee





 

HUIZEN - 3VO ziet de plannen van CDA-Tweede-Kamerlid Atsma om de maximumsnelheid voor auto's met caravans te verhogen niet zitten. Dat heeft een woordvoerster van de verkeersveiligheidsorganisatie maandag gezegd. "Het klinkt sympathiek, maar het lost niets op."



Atsma stoorde zich aan de volgens hem gevaarlijke manoeuvres van vrachtwagens die caravans inhalen. Als auto's met 'sleurhutten' sneller zouden rijden, zouden de vrachtwagens door hun begrenzer er niet meer langs kunnen, denkt het CDA-Kamerlid. Regeringspartij VVD staat positief tegenover het plan van Atsma. Ook voor de fracties van D66 en PvdA is het plan bespreekbaar.



De 3VO-zegsvrouw vindt dit de omgekeerde wereld. "Dat betekent niet dat auto's met caravans nu te langzaam gaan, maar vrachtwagens te snel."



Volgens de woordvoerster van 3VO mist het CDA-plan elke wetenschappelijke onderbouwing. "Dit plan is geboren uit de persoonlijke beleving van de heer Atsma. Het gaat erg ver om daar beleid op te gaan baseren." Als Atsma cijfers over dit probleem heeft, ziet 3VO dat graag.



Verdeeldheid



Volgens de verkeersorganisatie is in alle Europese landen de maximumsnelheid voor auto's met caravans een aanhangwagens 80 kilomter per uur, behalve in België en Frankrijk. Als in Nederland deze snelheid verhoogd zou worden, dan zou er meer verdeeldheid binnen Europa op dit gebied komen, aldus de zegsvrouw.



Als voertuigen sneller rijden, neemt de remweg exponentieel toe. Hoe zwaarder een auto, gecombineerd met een aanhanger, hoe langer de remweg. Bovendien zijn de meeste bestuurders volgens de 3VO-zegsvrouw gewend aan het rijden in een auto zonder aanhanger.



Volgens cijfers van het ANWB heeft een auto met caravan bij een snelheid van 80 kilomter per uur een remweg van 37 meter en bij 90 per uur een remweg van 47 meter. Toch ziet de ANWB wel wat in deze snelheidsverhoging, ook voor andere aanhangwagens dan caravans. Een woordvoerder is het met Atsma eens dat inderdaad heel veel irritatie tussen vrachtwagenchauffeurs en caravanrijders.



De meeste veiligheidsproblemen bij caravans ontstaan volgens de ANWB niet door de snelheid, maar meer doordat ze vaak overbeladen zijn of een te lage bandenspanning hebben. "Als een caravan niet stabiel genoeg is, merkt een bestuurder dat meteen", aldus de zegsman. "Dan kan hij zelf zijn snelheid aanpassen aan de omstandigheden."



In Nederland zijn volgens de ANWB 400.000 caravans. Dat zijn er relatief meer dan in de landen om ons heen. Ze gaan deze zomer lang niet allemaal de weg op. Veel caravans hebben namelijk een vaste staanplaats.

 
 
Bron: NU.nl
 
  7-11-2005  


|

FlitsKaart