65.000 bonnen op Moerdijkbrug





 

Vrijdag 22 juli 2005 - DORDRECHT – Automobilisten op de Moerdijkbrug hebben sinds eind mei de staatskas met miljoenen euro’s gespekt: ze rijden er massaal te hard. Tot en met gisteren gingen 65.000 hardrijders op de bon. Het kost ze minimaal 55 euro.







De Moerdijkbrug wordt momenteel onder handen genomen door Rijkswaterstaat. Sinds Pinksteren wordt er richting Rotterdam gewerkt aan vervanging van het versleten wegdek.



Vanwege de werkzaamheden zijn de rijstroken versmald en is de maximumsnelheid verlaagd naar 70 kilometer per uur. In de eerste weken trok niemand zich daar iets van aan. Er vonden daardoor veel kleine ongelukjes plaats. Rijkswaterstaat trok aan de bel bij de politie Zuid-Holland-Zuid.



Die begon eind mei met snelheidscontroles. Aanvankelijk reed 30 en soms 40 procent nog te snel, maar inmiddels is het aantal hardrijders fors verminderd, vertelt een woordvoerder van de politie. „65.000 bonnen lijkt veel, maar het is echt geen automobilistje pesten. Sinds we controleren is het aantal ongelukjes fors gedaald. En we doen het ook voor de veiligheid van de wegwerkers.“



Dagelijks rijden heel veel auto’s over de brug. Op 5 juni passeerden tussen 14.15 en 20.00 uur 12.697 voertuigen de toen net ingevoerde controle; 25 procent (3084) reed te snel. Gisteren kwamen tussen 7.45 en 14.00 uur 10.536 voertuigen voorbij; slechts 6,7 procent (708) reed te snel. Er wordt nogal eens harder dan 100 gereden. Exacte cijfers daarover heeft de politie niet.



De snelheidscontroles zijn er elke werkdag, op wisselende tijdstippen. „We controleren elke dag zeker zes a zeven uur.“ Op zaterdag en zondag zijn er minder controles. De controlepost staat in de ‘afzink’ van de brug, aan de Hollandse kant. Daar ben je vanzelf geneigd, weer wat sneller te gaan rijden. Klopt, zegt de politiewoordvoerder. „Maar ook daar mag je maar 70 rijden.“



De controles gaan door zo lang het werk duurt: zeker tot in oktober. Bij wegwerkzaamheden betrapt worden op te hard rijden is een dure grap. Wie tot en met tien kilometer te hard rijdt is al 55 euro kwijt, terwijl dat normaal 30 uur is. Wie elf tot en met vijftien kilometer te snel rijdt, mag 90 euro dokken. En dat is het dubbele van het normale tarief.



Jose Hiel van Rijkswaterstaat meldt dat de maximumsnelheid van zeventig niet alleen uit oogpunt van verkeersveiligheid van belang is: „Als het verkeer harder rijdt, ontstaat er trillingen en dat is slecht voor het uitharden van het beton.“



Richting Brabant zijn er geen controles. „Ons is niets gevraagd, de Moerdijkbrug heeft voor ons geen prioriteit“, zegt een woordvoerder van de politie Midden- en West-Brabant.

 
 
Bron: BN De Stem
 
  22-7-2005  


|

FlitsKaart