80-km-zone blijft nog even





 

DEN HAAG - Automobilisten zitten nog zeker twee jaar vast aan de 80-kilometerzones rond de vier grote steden. Het lukt minister Peijs (CDA) niet de maximumsnelheid eerder te verhogen.
Dat komt door verplichte, tijdrovende procedures. Zo moet eerst onderzocht worden wat de gevolgen zijn voor de geluidsoverlast en waar eventueel geluidsschermen moeten komen. Het ministerie van Verkeer had dit tot voor kort over het hoofd gezien. Bovendien mag het verkeer alleen harder rijden als aangetoond is dat de luchtvervuiling daardoor niet toeneemt.

Op de A20 en A13 bij Rotterdam, de A12 bij Utrecht en de A10-west bij Amsterdam moeten automobilisten daarom rustig aan blijven doen; ook de trajectcontrole blijft bestaan. Onlangs werd al bekend dat de maximumsnelheid bij Den Haag tachtig kilometer per uur blijft. Alleen verdwijnt daar de stad ‘uit’ wel de trajectcontrole. Peijs wil met andere maatregelen de doorstroming verbeteren. Zo kunnen er bijvoorbeeld extra bufferstroken worden aangelegd. Doel van de 80-kilometerzones is het aanpakken van de vieze lucht. Dat lukt redelijk. Naar verwachting zouden ook de files afnemen, maar dat gebeurt alleen in Amsterdam. Vooral in Den Haag en Rotterdam zijn de files juist explosief gegroeid.

De Tweede Kamer eist daarom dat het verkeer op de meeste plaatsen weer honderd mag rijden. VVD’er Hofstra: ,,Als dat twee jaar duurt, moeten we de regels aanpassen. Je wordt gek van die procedures.’’

PvdA’er Verdaas wil regio’s zelf laten bepalen hoe hard er gereden mag worden. ,,Dat kan dan per week verschillen.’’

VVD en CDA voelen daar niks voor. Hofstra: ,,Dan is er straks een GroenLinks-wethouder die dicteert dat we nog maar 38 per uur mogen rijden. Afschuwelijk!’’

 
 
Bron: Algemeen Dagblad
 
  28-9-2006  


|

FlitsKaart