80 km-zones verdwijnen mogelijk





 

De 80-kilometerzones op de snelwegen rond grote steden verdwijnen misschien weer. De zones zorgen voor een betere luchtkwaliteit, maar een slechtere doorstroming van het verkeer.

De luchtkwaliteit rond 80-kilometerzones is sinds de invoering in november 2005 verbeterd. Er wordt tien procent minder fijnstof gemeten en tussen de twintig en dertig procent minder stikstof. Tegelijkertijd is de doorstroming in sommige zones verslechterd. Daar zal een experiment met ’dynamische’ snelheden worden uitgevoerd. Dat heeft minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA) na een evaluatie maandag aan de Tweede Kamer laten weten.

Op alle trajecten met een maximumsnelheid van 80 kilometer is de reistijd toegenomen. Op de noordbaan van de A20 bij Rotterdam is de filevorming ’door de complexe lokale situatie’ met veertig procent toegenomen. Ook op de A12 bij Voorburg is de situatie verslechterd, maar daar is veel verkeer uitgeweken naar de N14. Op die trajecten worden wisselende snelheden ingevoerd, afhankelijk van de omstandigheden. De zones op de A10, bij Utrecht en aan de zuidkant van Rotterdam blijven vooralsnog in hun huidige vorm bestaan.

Eurlings ziet daarmee af van eerdere plannen voor een snelheidsverhoging bij Voorburg. Een traject met wisselende snelheden zou goedkoper zijn. Mochten de experimenten slagen, dan worden alle 80-kilometerzones vervangen door trajecten met variabele snelheden. De resultaten van het experiment worden volgend jaar verwacht.

Milieudefensie laat in een reactie weten niets te zien in de dynamische snelheidszones. In de eerste plaats ziet Milieudefensie een positieve verbetering van de lucht. "De problemen met de doorstroming zijn volgens ons niet het gevolg van de snelheid, maar van de handhaving. Er ontstaan opstoppingen doordat veel weggebruikers rechts houden, omdat dat veiliger zou zijn. Kennelijk wordt op de linkerbaan toch vaak harder gereden," zegt een woordvoerder. Een dynamische snelheidszone lijkt volgens Milieudefensie veel op een snelheidsverhoging, zij het niet permanent. "Bovendien levert een dynamisch snelhedenbeleid verwarring op voor de weggebruikers. Wat ons betreft kan er beter op handhaving van de huidige snelheid ingezet worden"

GroenLinks wil zo snel mogelijk op alle trajecten met een slechte luchtkwaliteit een 80-kilometerzone instellen. De partij vindt het onbegrijpelijk dat Eurlings de prioriteit niet legt bij de gezondheid van de 230 duizend Nederlanders die langs een snelweg wonen.

 
 
Bron: www.depers.nl
 
  23-6-2008  


|

FlitsKaart