De kans op een dodelijk ongeluk is op plekken met een maximumsnelheid van 130 km/u minder hard gestegen dan op de wegen waar de limiet 120 km/u is. Dat is de opvallende uitkomst van een onderzoek door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
De toename van het aantal verkeersdoden op autosnelwegen de afgelopen jaren kan volgens de SWOV niet aan de verhoging van de snelheidslimiet worden toegeschreven. De kans op een ongevalsincident (ongeacht de ernst van dat ongeval) is weliswaar toegenomen op 130 km/uur-wegvakken, maar opvallend genoeg iets minder dan op de wegen waar de limiet 120 km/uur is gebleven.
De opvallende conclusie bevestigt het vermoeden van veel automobilisten die met een snelheid van 100 km/u over een lege snelweg tuffen. Wie rijdt met een snelheid die je het gevoel geeft dat je uit kunt stappen, heeft eerder de neiging om andere dingen te doen. De telefoon te pakken bijvoorbeeld. Dat laatste vermoedt ook SWOV-directeur Van der Knaap. Tegen BNR zei hij dat je als bestuurder bij dergelijke snelheden eerder geneigd bent een ‘secundaire taak’ te zoeken.
De uitkomsten zijn opvallend, want als globale rekenregel wordt vaak aangehouden dat een snelheidsverhoging van 10 procent leidt tot 20 procent meer letselongevallen, tot 30 procent meer ongevallen met ernstig verkeersgewonden en tot 40 procent meer dodelijke verkeersongevallen. Uit het rapport bleek ook dat het risico op een ongevalsincident op tweebaans wegen met een variabele 100/130-limiet in vergelijking met wegvakken met andere limieten sterk toenam.
Flitsservice: Waarom je zogenaamde "verkeersdeskundigen" gewoon niet meer kan geloven. Theorie is wat anders dan praktijk
|