|
In NRW vonden in 2019 660.629 verkeersongevallen plaats. Bij deze verkeersongevallen liepen er 490 dodelijk af. Waarom hier aandacht aan besteden? Nu, als je de demografie van NRW bekijkt is die vergelijkbaar met die van NL. Grote onderscheid met Nederland is dat op een deel van de snelwegen in NRW er geen snelheidslimiet bestaat. Dat deel beslaat ongeveer 55% tegen 100% wegen in nederland met een limiet. Wat is hier dan zo interessant aan? Nou, in Nederland wordt echt dogmatisch geroepen dat snelheid ongevallen veroorzaakt. Blijkt dus uit deze cijfers dat dat dus niet zo is. Er wordt in MRW gemiddeld sneller gereden als in NL en toch zijn er minder doden te betreuren. 490 tegen meer dan 600 in Nederland. Zijn we dan goed bezig in Nederland? In mijn ogen dus niet. Ik ken geen data over waar de verkeerspolitie op let, echter denk ik dat er veel minder op snelheid maar meer op andere gedragingen wordt gelet. Denk daarbij aan de plaats waar men controleert, op de snelweg (NL) of in de steden/dorpen (D). Wel weet ik dat voetgangers en fietsers zich in Duitsland veel netter gedragen als in Nederland. Waar in Nederland de meerderheid een fietshelm weigert zie je in Duitsland de meerderheid juist met een fietshelm op rijden, zeker de kinderen en jeugd. Het is daar dus algemeen geaccepteerd om een helm te dragen daar waar je in Nederland word uitgejouwd als je een helm draagt. Maar een ander belangrijk punt is, in Duitsland is een ieder zelf verantwoordeijk voor de schade die men veroorzaakt. D.h. Als een fietser schuld heeft aan een ongeval wordt de schade op hem verhaald en niet zoals in Nederland het geval is op de gemotoriseerde weggebruiker. Ik denk dat onze Minister nog heel wat werk te doen heeft om verkeersveiligheid op een hoger plan te brengen.
|
|