Voor snelheidsduivels is er vanaf maandag geen ontkomen meer aan. Dan worden er trajectcontroles ingezet op provinciale wegen. Die extra controles zijn hard nodig. In 2018 vielen er 678 verkeersdoden, en dat terwijl provinciale wegen maar een fractie vormen van het wegennet.
Veel ongelukken gebeuren omdat op provinciale wegen de snelheidslimiet vaak wordt overschreden. Daarom worden er de komende tijd op twintig gevaarlijke N-wegen trajectcontroles in gebruik genomen. De eerste controle gaat maandag van start, op de N414 in Utrecht. "Meer dan de helft van de bestuurders rijdt hier harder dan 80, dat is echt heel veel", verklaart een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) die keuze.
Op deze N-wegen komen dit jaar trajectcontroles:
- N9 Burgervlotbrug - st' Maartensvlotbrug
- N11 Alphen ad Rijn - Zoeterwoude rijndijk
- N201 Uithoorn
- N205 tussen N207 en N232
- N230 Provinciaal deel Zuiense ring (oost)
- N253 Rondweg Sluis
- N256 Zeelandbrug
- N261 Tilburg
- N270 Venray - Ysselsteyn
- N275 Blerick - Nederweert
- N277 Ysselsteyn - Zeeland(Li)
- N325 Arnhem Pleyroute
- N381 Drachten - Donkerbroek
- N351 Wolvega - Oosterwolde
- N333 Steenwijk - Blokzijl
- N414 embrugge - Bunschoten
- N564 Weert - Belgische Grens
- N639 Chaam - Baarle Nassau
- N706 tussen A27 en N302
- N787 Brummen - Eerbeek
Gevaarlijker dan snelwegen
Op snelwegen worden trajectcontroles al jaren ingezet, maar op N-wegen zijn ze het hardst nodig. "Provinciale wegen zijn veel gevaarlijker dan snelwegen", zegt Bert van Wee, hoogleraar transport en logistiek. "Als mensen 90 rijden in plaats van 80, neemt de kans op ongelukken met wel 40 procent toe." De trajectcontroles zijn effectief en moeilijk te omzeilen, want de snelheid van een auto wordt gemeten op meerdere punten. Even snel afremmen voordat er wordt gemeten heeft dus geen zin. De woordvoerder van het OM: "Je wordt gecontroleerd gedurende het hele traject. De pakkans is 100 procent."
Trajectcontroles als laatste middel
Voordat er trajectcontroles worden ingezet, zijn er eerst andere opties bekeken om snelheidsovertredingen tegen te gaan. Zo wordt er eerst gekeken naar de weginrichting en naar of er duidelijk te zien is wat de snelheidslimiet is. "Als er dan nog steeds heel veel ongevallen zijn, dan worden trajectcontroles ingezet", aldus de OM-woordvoerder. Ondanks een forse afname van het aantal ongelukken zullen haastige bestuurders de controles niet ervaren als positief, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "Mensen die hard willen doorrijden, denken dat ze heel goed chauffeurs zijn en alles perfect onder controle hebben." Zij zijn gefrustreerd door het lagere rijtempo. "Maar de groep mensen die zich nu ook al aan de snelheid houdt, zal het wel ervaren als veiliger."
Hard rijden straks onmogelijk?
In de toekomst zou meer technologie ingezet kunnen worden om te hard rijden onmogelijk te maken, zegt Van Wee. "Dan weet de auto hoe hard er gereden mag worden op een bepaalde weg en kan die ook niet harder. De snelheid zou zelfs automatisch aangepast kunnen worden aan de omstandigheden. Als het regent bijvoorbeeld." Hoewel dit politiek gevoelig ligt, zullen mensen zo’n automatische snelheidsaanpassing uiteindelijk logisch gaan vinden, denkt Van Wee. "En jaren later vinden ze het zelfs gek dat auto’s ooit harder konden dan is toegestaan."
Reactie Flitsservice: Het middel wordt ingezet om "meer veiligheid" op de wegen te brengen. Echter, snelheid is in meer dan 95% NIET de oorzaak. Het is Infrastructuur en ander gedrag. Hoe kan het anders dat in Noordrijn Westfalen maar 490 ddoden te betreuren waren tegen waarschijnlijk meer dan 600 in Nederland. Demografie vergelijkbaar, autowegennet vergelijkbaar, verschil? nelheidslimiet, ca 50% is zonder limiet in NRW. Nee, dit middel is weer een middel om meer geld in de staatskas binnen te krijgen.
|