U bent een verkeershufter als u wat te hard rijdt.





 

De politie gaat meer jagen op hardrijders. Dat staat te lezen in diverse media. Snapt deze Egbert-Jan van Hasselt zelf wel hoe zijn verhaal simpelweg niet klopt? Zijn alle hardrijders nou verkeershufters? Nee, natuurlijk niet. Absolute onzin. Hufterig gedrag is zoveel meer dan alleen snelheid en kan je niet opsporen met een radar of lasergun.

Precies de voorbeelden die van Hasselt aandraagt zoals gaatje dichtrijden. Dat gedrag zie je juist bij de schoolmeesters op de weg. De wapperende vingertjes Want invoegen gebeurt aan de rechterkant en daar zitten meestal niet de hardrijders. Die spoor je niet op met een radarset. Dat kan een agent van vlees en bloed.

Als we eens een opsomming moeten maken van hufterig gedrag dan heb ik nog wel een lijstje:

  • Onnodig langzaam invoegen
  • Onnodig langzaam inhalen op de snelweg zodat alles erachter op de rem kan met files als gevolg met kop-staartbotsingen 
  • Onnodig op de middelste rijstroken blijven hangen waardoor je een rijdende wegversmalling bent. Zie files op de A2 Utrecht Zaltbommel elke (pre-Corona) dag
  • Te kort op elkaar rijden, zoals vaak op de rechterstrook door juist de automobilisten die vaak een beetje over de weg sukkelen, waardoor het in en uitvoegen bemoeilijkt wordt. Wederom met gerem als gevolg
  • Plots naar links van rijstrook wisselen, met 1 knipperlichtje waardoor achterligger(s) vol op de ankers moeten. Het naar links drammen en vervolgens onnodig langzaam inhalen. Vaak met een lange rij erachter, rechterrijstrook is leeg 
  • Het onnodig ruim voor een afrit nog langzamer gaan rijden waardoor alles erachter ophoopt. Bekend file probleem op de afrit naar Lelystad of bijvoorbeeld de afrit op de N50 naar Kampen elke middag.

Zomaar een klein lijstje met hufterig gedrag dat ontzettend veel invloed heeft op de doorstroming en verkeersveiligheid op de weg. Ook op N-wegen zie je dit. En nee, dit heeft niets te maken met haast of dat ik lekker hard wil rijden. Dit gaat om doorstroming, om veiligheid en hufterigheid waar je van Hasselt nooit over zal horen. Waarom niet, eigenlijk?

Wat is te hard rijden eigenlijk? Dan rij je harder dan een getal op een bord. Een getal dat ooit bedacht is, soms niets te maken heeft met veiligheid en per land verschillend is. In Duitsland mag je 100 buiten de bebouwde kom, net als in Oostenrijk. Op wegen die echt niet veel beter of slechter zijn dan in Nederland. In Polen mag je 140 op de snelweg. In Nederland ben je volgens van Hasselt een verkeershufter, een snelheidsduivel met deze snelheid. Of het nou voor of na 19:00 uur is. En er vallen heel veel slachtoffers door hufters die 140 rijden, aldus van Hasselt.

Ook per gemeente zie je grote verschillen. Langs het ene dorp is een weg 80, bij een ander dorp is het opeens 50. Bijvoorbeeld bij Zeewolde is een stuk 80 weg opeens bebouwde kom en is de limiet opeens 70. Bebouwde kom? Nou, oordeel zelf. Volgens van Hasselt bent u hier met 80 of zelfs 100 de grootste verkeershufter die er bestaat. Keihard aanpakken!

Vallen er dan "veel te veel doden door snelheidsduivels"? Nee, ook dat is niet het geval. Flitsservice.nl houdt al vele jaren de ongevalsberichtgeving bij door het volgen van vele twitteraccounts van fotografen en persbureau's. Wat valt op? Dat het vaak juist niet de snelheidsduivel is die een dodelijk ongeluk veroorzaakt. Ja, natuurlijk zijn er ongelukken door mensen die veel en veel te hard rijden, maar vaak is dat in combinatie met drugs, alcohol of wat steeds meer voorbij komt: lachgas. Vaak door van die, laat ik het onfrisse types noemen.

Ongelukken die ontzettend worden uitvergroot door de media met vervolgens weer de standaard kamervragen reflex van populistische verkeerswoordvoerders die willen laten zien hoe goed ze deugen. Wie kent niet het verhaal van die Pool die over een fietspad slipt en daar 3 mensen doodrijdt? Hij zou wel 120 km/u gereden hebben! Ondertussen verongelukken elke dag automobilisten die over een fietspad slippend in een sloot belanden. Een moment van onoplettendheid, slaap, appen, radio bedienen, iets van de achterbank pakken, ruzie in de auto. Ongelukken waar je behalve in de lokale krant nooit wat van zou horen.

Of de reeks ongelukken vorig jaar waar in korte tijd diverse doden vielen door automobilisten die tegen portalen op de snelweg knalden. Is dat omdat ze 140 reden? Nee, natuurlijk niet. Daar is iets anders gebeurt. Als je de politiek en wegbeheerders wijst op de gevaren van bomen of bijvoorbeeld portalen onbeschermd langs de snelweg dan krijg je te horen "ze staan op normafstand". 

Tegen de 80% van de snelheidsboetes voor snelheidsduivels is voor 1 tot 15 km/u te hard, waarvan 60% tot 10km/u te hard. Mensen die 90 rijden, of 80 op de Spiekweg langs Zeewolde, of nu met de belachelijk lage limiet van 100 op de snelweg geflitst worden met 110 of 130 u bent een sneheidsduivel, een verkeershufter. 

Gaat het om veiligheid? Nee, natuurlijk niet. Door de flitsapps als Range,Flitsmeister, FlitsNav, Waze, Google Maps, TomTom Amigo wordt er steeds minder en minder geflitst. In ruil daarvoor komen trajectcontroles en rijdende radarcontroles waardoor deze apps hun nut verliezen. Staandehouding? Andere hufterige zaken controleren? Is het automatisch te doen? Meer agenten op straat? Welnee, teveel moeite, kost geld.

Je moet echt enorme pech hebben als je een boete krijgt voor wat anders dan snelheid. Wanneer hebt u voor het laatst moeten blazen? En hoeveel tijd zat ertussen tussen de keer daarvoor? Wanneer heeft u een gordelcontrole gezien of roodlicht?

Zullen we het eens over gedrag van fietsers hebben? Fatsoenlijke verlichting? Goed uitkijken bij het oversteken? De helft van de doden is fietser en dat komt echt niet allemaal omdat de snelheidsduivel ze omkegelt. Wanneer gaat van Hasselt daar wat aan doen in plaats van dat ze gratis fietsverlichting krijgen?

Dit beleid is niet te begrijpen. Je hoeft maar een paar nieuwssites te volgen om erachter te komen dat de (normale) hardrijder niet de meeste brokken veroorzaakt. Waarom kan van Hasselt dat niet?

P.S. Kijktip

 

 

 
 
Bron: Flitsservice.nl
 
  28-8-2020  


|

FlitsKaart