A2 krijgt tien banen





 

DEN HAAG - De snelweg A2 tussen Amsterdam en Utrecht, waar al jarenlang de nachtmerrie onder de files huist, krijgt in 2010 twee keer vijf rijstroken. Het verkeer dat nu nog tussen de knooppunten Holendrecht en Oudenrijn over drie rijbanen aan elke kant van de weg rijdt, kan over vier jaar over een supermoderne weg beschikken, voorzien van onder meer geluidsarm asfalt en voor motoren veilige vangrails.



A2 krijgt tien banen

Naar verwachting stemt de ministerraad morgen in met dit voorstel van minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) om versneld asfalt te leggen op deze drukke verkeersader. Dit melden bronnen in Den Haag. Aanvankelijk zou de A2 verbreed worden met in totaal twee rijstroken, maar Peijs wil direct overgaan naar 2 keer 5 rijstroken. De meerkosten hiervoor bedragen 35 miljoen euro, op het totale budget van 1,2 miljard euro. Automobilisten die denken te kunnen jakkeren op de nieuwe A2 komen bedrogen uit omdat er trajectcontrole aangebracht wordt. Verder wordt een nieuwe fietsbrug geplaatst die recreatiegebieden met elkaar moet verbinden. De natuurgebieden van de Vinkeveense en Ankeveense Plassen krijgen ook een soort ecologische verbinding.



De verkeersveiligheid op het gehele traject wordt verbeterd. Zo komen er voor motorrijders, die veilig door de bocht willen bij op- en afritten, speciale vangrails. Nu lopen motorrijders het risico onder de vangrails door te schieten.



Voor het invoegen bij opritten komt een doorgetrokken streep op de linkerbaan, waardoor minder geritst hoeft te worden. De werkzaamheden zullen geen directe gevolgen hebben voor bedrijfspanden aan de westkant bij Utrecht, zo wordt verwacht. Naast de oostbaan is ruimte genoeg. Weggebruikers zullen eveneens niet of nauwelijks hinder van de asfaltering ondervinden. De bouwactiviteiten vinden naast de huidige zes rijbanen plaats.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  5-11-2006  


|

FlitsKaart