Aantal verkeersdoden gedaald in 2004





 

Het aantal verkeersdoden is in 2004 gedaald ten opzichte van 2003. In 2004 vielen er 881 verkeersdoden en 9486 gewonden. In 2003 waren dit er nog 1028.





In 2001 kwam het aantal verkeersdoden in Nederland voor het eerst onder de psychologische 1000 grens, namelijk 993. In 2002 daalde dit aantal lichtjes tot 987.





Opmerkelijk genoeg steeg het aantal verkeersdoden in 2003 sterk in provincies waar veel snelheidscontroles worden gehouden, bijvoorbeeld Flevoland en Friesland. In 2003 kwam het aantal verkeersdoden op 1028.





Ieder jaar heeft zo een typisch probleem in verkeersveiligheid. Uit verzamelde krantenberichten van verkeersdoden maken wij op dat mensen steeds minder opletten in het verkeer. Dat is niet zo vreemd, want de overheid leert de mensen op de kilometer teller te letten waardoor de rest wordt verwaarloosd.



In het heetst van strijd over opvattingen, over hoe verkeersveiligheid verbeterd kan worden, mogen we niet vergeten welke drama’s er op de Nederlandse wegen afspelen. Drama’s zijn het! Daarom hier een greep uit verzamelde krantenartikelen. Tijdens het schrijven van dit artikel, gaan de gedachten uit naar betrokkenen en nabestaanden.



De ergste drama’s zijn met kinderen. De combinatie van een groot voertuig en de onvoorspelbaarheid van kinderen kunnen leiden tot nachtmerries. Zo ondervond een 60 jarige man uit Ruinen in een zandkipper. Tijdens het afslaan zag hij twee fietsende kinderen over het hoofd, met fatale gevolgen. Ook een winkelbus is een groot voertuig, tijdens het achteruit rijden zag een chauffeur in Rhoonen een vijfjarig meisje over het hoofd met dodelijke afloop. Een vrachtwagenchauffeur reed door Midsland, waar hem de nachtmerrie van iedere automobilist overkwam, een zesjarig meisje stak plotseling de weg over, de chauffeur kon haar niet meer ontwijken. Zo zal je met een schoolbus kleuters veilig van en naar huis brengen. !
In een onbewaakt moment overzag een buschauffeur in den Bosch een kleuter van vier over het hoofd, die voor de autobus stond. Het vierjarig meisje overleed later in het ziekenhuis.
Het gaat hier typisch om ongevallen die van twee kanten te bekijken zijn. Ligt het aan de onoplettendheid van de bestuurder, of kunnen ouders betere verkeersinstructies geven aan hun kinderen? De dodehoekspiegel is er al, eveneens het grootrijbewijs. Tegelijkertijd vermindert het gevoel van gevaar bij ouders, door de aanleg van 30km/u zones. Hierdoor vermindert ook het gevoel van noodzaak, om kinderen juiste verkeersinstructies mee te geven.



Gordeldracht is een speerpunt van verkeershandhaving dat te weinig aandacht krijgt. Volgens onderzoek naar verkeershandhaving, was het effect 9%, hoewel dit cijfer volgens de onderzoeker onbetrouwbaar is. De helft van dit gemeten effect werd veroorzaakt door het feit dat meer mensen hun gordel om doen tijdens het rijden. Dit is bereikt met een handjevol boetes voor het niet dragen van veiligheidsgordel, vergeleken met andere speerpunten, zoals snelheid. Het belang van de gordel blijkt. Een 33-jonge automobilist uit Hoogeveen werd uit zijn auto geslingerd, na een ongeval op de A28. Een 39-jonge man uit Emmen werd uit zijn auto geslingerd na een ongeval bij Wijster, de man overleed ter plaatse. Gordeldracht blijkt veel vaker het verschil te maken tussen leven en dood.



Senioren zijn het probleem van de toekomst. Het ministerie vreest de vergrijzinggolf. De grote groep babyboomers zullen snel lichamelijke problemen krijgen, met alle gevolgen voor de verkeersveiligheid van dien. Bovendien is er algemene vrees voor rijden onder invloed, niet van alcohol maar van medicijnen. De vitale senioren zullen niet graag afscheid nemen van de auto. Van zaken die kunnen voorvallen. Een 80 jarige man uit Lunteren werd vermoedelijk onwel, waardoor hij door een fataal ongeval overleed. Een bejaarde vrouw trapte vermoedelijk op het gaspedaal in plaats van de rem, waardoor zij haar 71 jarige echtgenoot raakte, die achter de auto stond.



Fietsers die onvoorzichtig verkeersgedrag vertonen is van alle leeftijden en in Nederland ook nog eens maatschappelijk geaccepteerd. Het kwam een 72 jarige fietser uit Uden duur te staan, toen hij fietsend opeens links afsloeg. Een 83 jarige fietser uit Haarlem vertoonde onduidelijk gedrag, waardoor een 33 jarige bestuurder van een bestelbus in de war raakte. Ondanks een ongelukkige combinatie van remmen en ontwijken, vloog de bejaarde enkele meters door de lucht. Een 83 jarige fietser uit Alkmaar reedt over de Kanaalkade. Toen hij links afsloeg, zag hij een tegemoetkomende auto over het hoofd. Later overleed de man in het ziekenhuis. Een 14 jarige fietser week uit voor een afremmende voorligger, maar raakte hierbij een 71 jarige tegenligger, die een fatale val maakte.



Uit deze greep in verzamelde krantenberichten blijkt hoe fataal een klein foutje kan zijn. En zo’n foutje kan iedereen overkomen. Blijf dus oplettend assertief rijden!

 
 
Bron: Flitsservice.nl
 
  27-4-2005  


|

FlitsKaart