Accijnzen op brandstof opnieuw omhoog per 1 januari 2016





 

De belasting op benzine, diesel en lpg wordt begin volgend jaar opnieuw verhoogd. Bij benzine komt er bijna 1 cent per liter bij. Voor diesel betalen consumenten na de jaarwisseling ongeveer 0,6 cent per liter extra. Ook bij lpg is sprake van een verhoging. Daar komt ruim 0,2 cent bij. De verhogingen zijn inclusief btw, die ook over accijnzen wordt geheven.

In Nederland worden de accijnzen elk jaar gecorrigeerd voor inflatie. Dit jaar heeft het ministerie van Financiën het verhogingspercentage vastgesteld op 1,005. Hierdoor betalen autorijders na 1 januari ruim 78 cent accijns per liter benzine, terwijl voor diesel zo'n 49,5 cent moet worden betaald. Bij lpg wordt dat ongeveer 18,6 cent. Daarbovenop moeten autorijders dus nog btw en voorraadheffing betalen.

Door de aanpassing wordt het aandeel belasting in de totale brandstofprijs nog groter dan het al was. Bij een benzineprijs van 1,50 euro per liter, betalen klanten meer dan 1 euro aan diverse belastingen.

Buitenland
Door de nieuwe verhoging lopen de brandstofprijzen nog verder uit de pas met die in het buitenland. In buurlanden België en Duitsland vindt namelijk geen jaarlijkse inflatiecorrectie van de accijnzen plaats, waardoor de maatregel in Nederland een steeds groter effect heeft op de dalende literverkopen in de grensstreek en zelfs verder landinwaarts.

"Nederland blijft met deze verhoging met stip op nummer 1 staan als het gaat om benzineaccijnzen", reageert directeur Erik de Vries van Nove, de branchevereniging voor energiehandelaren. Hij ergert zich aan het kabinetsbeleid en zou graag zien dat de automatische inflatiecorrectie zou verdwijnen uit de wet.

Olieprijs
Of de consument er op korte termijn al veel van gaat merken, is de vraag. De prijs van ruwe olie op de wereldmarkt is recentelijk voor het eerst sinds 2009 onder veertig dollar per vat gedoken. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor de prijs van petroleumproducten, zoals benzine en diesel.

De verwachting is dat het nog even duurt voordat de olieprijs weer flink gaat stijgen. De organisatie van olieproducerende landen Opec besloot namelijk onlangs om hun productie niet te verlagen. Er blijft daardoor een overschot op de wereldmarkt, hetgeen de prijzen laag houdt. Tevens neemt de vraag naar fossiele brandstoffen af door steeds zuinigere auto's en de opkomst van alternatieven.

 
 
Bron: Tankpro
 
  12-11-2015  


|

FlitsKaart