Aftakking A7 gunstig voor te drukke N99





 

wieringen-De N99 wordt een stuk verkeersveiliger als de N7/A99, een autoweg vanaf snelweg A7 bij Wieringerwerf naar Den Helder, aangelegd wordt. Dat menen de Wieringer raadsfracties. De aftakking staat volgens de voorzitters niet hoog op het prioriteitenlijstje van Rijkswaterstaat, waardoor de weg er de komende twintig jaar niet komt.



Al geruime tijd wordt gevraagd om tijdelijke oplossingen voor de N99. Op de rijksweg moeten bij de kruisingen rotondes komen om de veiligheid te bevorderen. ,,Er zijn de laatste jaren zeven ongevallen met dodelijke afloop gebeurd'', rekent E. Volkers (PvdA) voor. Het steekt de politiek dat volgend weekeinde op het gedeelte van Oostoever naar Van Ewijcksluis doorgetrokken strepen worden gezet en voortaan een inhaalverbod van kracht is.



De N99 moet te veel verkeer verwerken. Autoverkeer wordt vanaf de A7 via Den Oever naar Den Helder verwezen. J. Koorn (VVD): ,,Autoverkeer vanaf en naar de A7 richting Texel zorgt voor grote verkeersdruk. Dat kan de N99 niet aan.'' CDA'er M. Burghout: ,,Nu wordt de N99 als racebaan gebruikt. Als verkeer bij Wieringerwerf naar Den Helder wordt verwezen, scheelt dat enorm. Wij vinden die aftakking fantastisch.''



De vertakking wordt genoemd in de Agenda van de Toekomst. Ook houdt Lago Wirense in haar langetermijnvisie op het Wieringer randmeer rekening met een nieuwe aansluiting. De N99 kan volgens de combinatie na de komst van de N7/A99 van de Amsteldiepdijk verdwijnen worden en teruggebracht worden 'tot proporties van het eiland en passend bij het bestemmingsverkeer'.



Twintig jaar

De fracties rekenen erop dat het zeker twintig jaar gaat duren voor de N7 er ligt. Als de weg er al komt. Koorn is sceptisch: ,,Wij gaan er als politieke partij niet onnodig aan trekken, want zonder hulp van de overheid komt die weg er niet.''



Koorn ziet al een veeg teken aan de wand: ,,Bij de Ulkesluisweg wordt momenteel de brug onder handen genomen, maar daaraan zie ik dat er dus geen rekening wordt gehouden met een aftakking. Daarvoor is de brug te smal. Ook voorzie ik problemen in de Oostpolder, met kruisingen. Bovendien is Van Ewijcksluis niet voorbereid op zoveel verkeer.'' M. Scholten van OW'91 is positiever: ,,Er moet meer voor gelobbyd worden. Nu wordt er te veel gewed op twee paarden: N99 en het opkrikken van 'karrenspoor' N9.''



Als de N7/A99 er is, kan de N99 volgens PvdA worden teruggebracht naar een duurzaam veilig ingerichte weg waar een snelheidsbeperking van zestig kilometer per uur geldt. Dan is de N99 namelijk geen doorgaande weg meer, maar een weg voor bestemmingsverkeer. De andere fracties zien de N99 liever behouden in zijn huidige vorm. Verwijderen is kapitaalvernietiging. Waarnemend burgemeester M. van Kampen zegt dat Wieringen de N99 niet kan missen. ,,Als de aftakking er komt, kan altijd gekeken worden naar het anders inrichten van de N99. De visie van Lago Wirense voor een nieuwe weg is een voorbeeld dat voor ons zeer welkom is. Wieringen blijft dan evengoed bereikbaar. De N99 blijft dan voor lokaal verkeer.''

 
 
Bron: Schager Courant
 
  10-11-2004  


|

FlitsKaart