Agressieve automobilisten getraceerd door meldpunt





 

HEERLEN - De politie weet steeds meer agressief rijdende automobilisten in Zuid-Limburg te traceren en tot de orde te roepen. Sinds de politie in december het meldpunt Agressief Verkeersgedrag opzette, zijn daar al ruim tweehonderd meldingen binnengekomen.





Andere weggebruikers gaven kentekens van verkeerszondaars door aan de politie, die in 98 procent van de gevallen juist bleken. Bij ernstige overtredingen of agressief rijgedrag krijgen de betrokken bestuurders van de politie een oproep zich bij een politiebureau te melden.



Van deze bestuurders verschijnt vervolgens 95 procent aan het politiebureau. "Daar erkennen bestuurders bijna altijd hun agressieve rijgedrag", schrijft chef K. Artz van het verkeershandhavingsteam van de regiopolitie Limburg Zuid in het Algemeen Politieblad.



Waarschuwing, keuring of rijtest



De verkeerszondaars komen er soms met een waarschuwing van af, maar andere keren moeten ze een medische keuring ondergaan of een nieuwe rijtest doen. Ze komen bovendien op een lijstje te staan. "Die lijst groeit", lichtte een woordvoerder van de politie Limburg Zuid zaterdag toe. "Met dat bestand krijgen we natuurlijk een zeker zicht op bepaalde verkeerszondaars."



Een onopvallende motorfiets van de politie ondersteunt sinds eind maart het Meldpunt. Deze motor rijdt op trajecten die als onveilig bekend staan. "Die agent rijdt dagelijks rondjes en constateert geregeld overtredingen", aldus de woordvoerder. De motoragent vordert gemiddeld een rijbewijs per dag in na agressief rijgedrag. Het gaat in de meeste gevallen om veel te hard rijden.



Landelijk nummer



Burgers die in Zuid-Limburg agressief rijgedrag van anderen willen melden, bellen in via het landelijke telefoonnummer van de politie. Het call centre geeft de klacht door aan het Verkeershandhavingsteam in Zuid-Limburg, die de klacht noteert. De meldingen worden vervolgens geregistreerd en vervolgens wordt afhankelijk van de aard van de melding actie ondernomen in de richting van de verkeerszondaar. Het achterliggende idee is, dat als verkeerszondaars in korte tijd vaker worden gemeld, die sneller aangepakt kunnen worden.

 
 
Bron: Nu.nl
 
  6-1-2002  


|

FlitsKaart