Amsterdam voor driekwart 30 kilometerzone





 

AMSTERDAM - Om het aantal verkeersdoden drastisch te verminderen moet in driekwart van Amsterdam in 2010 een maximum snelheid van 30 kilometer per uur gelden. Dat meldt het Regioplan Verkeersveiligheid, dat politie, justitie en de gemeente maandag presenteren.



De 30 kilometerzones krijgen in de hele stad dezelfde vorm, zodat voor de automobilist meteen duidelijk is dat hij zich op een woonerf begeeft. Ook de 50- en 70 kilometerwegen krijgen een eenduidig uiterlijk.



In de praktijk mogen automobilisten straks alleen op doorgaande wegen in Amsterdam sneller dan 30 kilometer per uur rijden. Dat zijn bijvoorbeeld de verkeersaders richting de ringweg A10 en de centrumring.



Het verkeersplan moet het aantal verkeersdoden en zwaargewonde slachtoffers in acht jaar met 40 procent terugdringen. Feitelijk betekent dat maximaal 24 doden en 433 zwaargewonden in de politieregio Amsterdam-Amstelland. Het verkeersteam stuurt de plannen aan. In dat team werken politie, het Openbaar Ministerie (OM) en gemeente gezamenlijk aan de gestelde doelen.



Alle stadsdelen in Amsterdam krijgen een handboek met daarin de profielen en patronen voor de verschillende wegen. Zo worden alle 50 kilometerwegen tenminste 3,25 meter breed en krijgen een zoab-wegdek (zeer open asfalt beton). Ook zijn er ideeën om bepaalde wegen een specifieke kleur te geven, zoals nu veel fietspaden al rood gekleurd zijn.

 
 
Bron: Nieuws.nl
 
  13-7-2002  


|

FlitsKaart