ANWB acht km-heffing bij leaserijder kansrijk





 

Automobilisten met een leaseauto zouden als eersten kunnen overstappen op een vorm van kilometerheffing. Voor hen is de invoering ervan het gemakkelijkst en effectiefst.
Click here to find out more!

Dit stelt Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB, in een gesprek met deze krant. ’Veel leaserijders moeten nu al hun ritten bijhouden’, aldus Van Woerkom. ’Dat gaat soms zelfs met kastjes. Dan is het niet moeilijk om ook te gaan betalen per rit.’

Voordelen

Renate Hemerik, directeur van de branchevereniging voor leasebedrijven VNA, staat ook achter het betalen per kilometer. Maar ze is er voorzichtig over of zakelijke rijders de eersten moeten zijn. Volgens haar kan het wel, maar onder voorwaarden. ’Er moeten duidelijke voordelen aan vastzitten, zoals een lagere kilometerprijs’, zegt ze. Ook zou deelname op basis van vrijwilligheid moeten. Hemerik denkt vooral dat het goed is als een enkele groep begint met het invoeren van kilometerheffing, in plaats van heel Nederland tegelijk. Volgens haar ging het vorige kabinet op dat punt de mist in.

Verzet

Op dit moment is de invoering van een kilometerheffing in het regeerakkoord uitgesloten. Het vorige kabinet probeerde een heffing in te voeren, maar dat stuitte op veel verzet.

De ANWB en VNA zien graag dat er een systeem komt waarin bijvoorbeeld de fiscale bijtelling verdwijnt en de automobilist of werkgever betaalt voor elke rit. Bij zakelijke rijders zou dit gunstig uitpakken, denken beide organisaties. Nu betalen deze automobilisten vaak een bijtelling van 25% over de waarde van hun auto, ongeacht of ze veel of weinig privé rijden. Dit stimuleert de automobilist niet om weinig te rijden.

 
 
Bron: FD
 
  31-3-2011  


|

FlitsKaart