ANWB boos om parkeergeldzucht


Het enthousiasme onder gemeentebesturen om mee te doen aan het experiment voor extra parkeergeld bij oudere auto’s, is bij de ANWB, Detailhandel Nederland en het publiek niet goed gevallen.

De gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Leiden, Apeldoorn en Nijmegen staan te trappelen voor deelname aan de test van milieuminister Cramer waarbij voor jongere auto’s minder betaald hoeft te worden en voor oudere meer. Een deel van de gegadigden laat zich gemakkelijk verklaren, aangezien Amsterdam eerder al poogde een milieuzone voor oude auto’s in te voeren, Apeldoorn vooraan stond om de binnenstad van tolpoortjes te voorzien en Nijmegen probeerde een SUV-taks ingevoerd te krijgen.

Vraagtekens

"Het lijkt een wanhopige zoektocht te worden naar manieren om de automobilist toch nog geld uit zijn portemonnee te kloppen", zegt ANWB-woordvoerder Ad Vonk. "We hebben om te beginnen al grote vraagtekens bij de vermeende milieueffecten. Bovendien, als stadbewoner moet je dan maar ineens geld hebben om een jongere auto aan te schaffen blijkbaar." Platform Detailhandel, dat alle kleine en grote winkeliers in Nederland vertegenwoordigd, kan er maar niet over uit. "Parkeergeld nog verder verhogen kan gewoon niet. We zitten nu al bij de top in de wereld", zegt secretaris Jelger Zee.

De winkeliers willen, in tegenstelling tot de ANWB, op zich nog wel praten over een korting voor milieuvriendelijke auto’s. "Want als je dan toch die parkeerpalen moet aanpassen, regel dan ook meteen betalen per minuut in plaats van standaard betalen voor een uur", zegt Zee.

Onbetaalbaar

Voor garagehouder Ruud Borgmann in Amsterdam wordt het een dure bedoening als de plannen doorgaan. Hij heeft twee auto’s, een Ford Escort uit 1980 waar vooral zijn vrouw en kinderen in rijden, en een Audi A4 Turbo Diesel uit 2000. "Ik zou voor beide wagens meer moeten gaan betalen omdat ze zwaar milieuvervuilend zouden zijn. Het wordt onbetaalbaar voor Amsterdammers. Maar ik stel voor dat e gemeente eerst die vervuilende scootertjes eens aanpakt! Die zijn slechter voor het milieu dan mijn Audi", briest hij. De belangenvereniging voor oldtimers Fehac vindt het allemaal maar symboolpolitiek. "Alsof alle oude auto’s vies zijn. Bovendien, met oldtimers doe je echt de dagelijkse boodschappen niet. En er lijkt me niets duurzaams aan om goede auto’s naar de sloop te brengen", zegt bestuurslid Tiddo Bresters.

Bron:  Telegraaf