Automatische kentekencontroles steeds uitgebreider





 

ROTTERDAM - De grote automatische kentekencontroles die elke maand in Rotterdam plaatsvinden, putten uit steeds meer bestanden.

De database waarop de ANPR (Automatic Number Plate Recognition) aanslaat, bestaat uit 60 procent politiezaken en 40 procent gemeente- en rijksbelastinggegevens. Zo pikt de controle er ook veroordeelden uit die nog DNA moeten afstaan of mensen die weigeren een schadevergoeding te betalen aan slachtoffers van misdaden.

Dat maakte directeur bedrijfsvoering van de Rotterdamse politie H. Karreman donderdag bekend, voordat die middag een grote kentekencontrole begon bij de Maastunnel. Voor deze keer waren ook de media welkom om de controle van dichtbij bij te wonen.

Gegevens

"Alles staat en valt natuurlijk met de gegevens waarmee we onze database voeden", aldus Karreman. In het ANPR-systeem zitten 1,5 miljoen kentekens van auto's waarmee iets aan de hand is. Aan de controle van donderdag doen zestig mensen van rijks- en gemeentebelastingen en politie mee.

Aan de noordkant van de tunnel staat een herkenbare politieauto met een digitale camera die elke passerende auto bekijkt. Als er een match is met de database, geeft een beeldschermpje een piep. Meteen gaat een politiemotor achter de bewuste wagen aan en zet hem aan de zuidzijde van de Maastunnel aan de kant.

Sticker

Dat gebeurt deze middag aan de lopende band. Op een Smart die aan de kant staat wordt een sticker geplakt: beslag, in dit geval door gemeentebelastingen. De eigenaresse van het kleine stadswagentje heeft nog 4000 euro schuld uitstaan, waarvan 3500 aan parkeerbonnen. Als ze niet binnen 28 dagen over de brug komt, wordt de Smart verkocht. Gemeentebelastingen heeft dit jaar al 1340 keer beslag gelegd op een voertuig, waarvan er 602 daadwerkelijk zijn afgevoerd. 286 eigenaren zijn alsnog komen betalen.

De controle duurt van 's middags twee tot 's avonds tien uur. Dat kost een paar centen, maar volgens Karreman valt dat wel mee.

"Bij een ouderwetse controle houd je elke auto aan die passeert. Bij deze controle alleen de matches met het systeem. Dat is een stuk efficiënter en scheelt heel wat manjaren en dus geld", aldus Karreman.

Volgens hem leveren de controles bovendien een bijdrage aan de veiligheid in de samenleving. "Het is goed voor de geloofwaardigheid van de rechtsstaat", zegt hij.

 
 
Bron: NU.Nl
 
  11-9-2006  


|

FlitsKaart