Automobilist in de war van zwaailicht





 

AMSTERDAM - Automobilisten op wegen in ons land weten vaak niet hoe te reageren als er een hulpdienst aankomt met gillende sirenes. Daardoor kunnen er chaotische situaties ontstaan, waardoor de ambulance, politie of brandweer extra hinder ondervindt van het verkeer.



De ellende ontstaat vooral in de ochtend- en avondspits, als het verkeer vaststaat op de weg. Als er dan een hulpdienst aankomt met zwaailichten en sirene moet er snel worden gehandeld om vrij baan te maken voor het voertuig.



In sommige regio's staan borden waarop het verkeer naar rechts wordt geleid als de ambulance, politie of brandweer in aantocht is. In andere gebieden als Kampen en Alkmaar wordt het verkeer weer gevraagd om ruimte te maken zodat de hulpdiensten in het midden van de weg erlangs kunnen.



In Barneveld wordt het verkeer op de snelweg juist gevraagd naar links te ritsen zodat de zwaailichten de rechterrijstrook kunnen nemen als er files zijn. Amsterdam legt de automobilist helemaal geen regels op omtrent het handelen indien er een auto met zwaailicht aankomt. "Wij bekijken per situatie wat het veiligste is om door het verkeer te komen", zegt woordvoerster Annemiek Meijer van de brandweer.



Schrikken



"De vluchtstrook is dat niet altijd, daar kunnen automobilisten van schrikken. We mogen het verkeer niet in gevaar brengen en bepalen niet voor de automobilisten wat zij moeten doen. We passen ons aan de situatie aan."



"Het is zo dat automobilisten over weinig verkeersinzicht beschikken", zegt Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). "Ze rijden te veel naar de middenstrook van de rijbaan in plaats van juist meer links of rechts van de rijbaan te rijden, zoals wenselijk is. Zo creëer je namelijk altijd een middenruimte die naast hulpdiensten ook het motorverkeer makkelijk kan gebruiken."



Zuiderhoek pleit ervoor dat automobilisten die een file inrijden sowieso hun rijgedrag aanpassen en links of rechts gaan rijden. "Want als het verkeer echt stil komt te staan, is er geen beweging meer in te krijgen en kan er geen middenruimte meer worden vrijgemaakt, zodat ook de hulpdiensten in het ergste geval stil komen te staan, met alle gevolgen van dien." Volgens de Brancherichtlijn Verkeer die de Raad van Hoofdcommissarissen sinds één juni van dit jaar hanteert, moeten politiewagens met zwaailicht in principe gebruik maken van de vluchtstrook als die beschikbaar is. "Als dat niet mogelijk is moet er een rijstrook door Rijkswaterstaat worden afgesloten met een kruis boven de rijbaan. Als laatste maatregel moet ruimte middendoor worden geboden", aldus Zuiderhoek.



De brandweersector maakt zich zorgen over de wirwar van regels en wil onder meer van de verschillende hulpdiensten in ons land weten wat zij de veiligste manier vinden om door het verkeer te manoeuvreren.

 
 
Bron: Autotelegraaf
 
  23-6-2006  


|

FlitsKaart