Automobilist veel duurder uit





 

Automobilisten in Zuid-Holland zijn vanaf 2008 een stuk duurder uit. Voor een middenklasse auto...

...als de Ford Focus of de Opel Astra gaan eigenaren jaarlijks 209 euro als provinciaal deel van de wegenbelasting betalen. Dat is veertig euro meer dan nu. Voor een kleine auto bedraagt de verhoging van de provinciale opcenten 24 euro, voor een terreinwagen is dat 114 euro. De belastingverhoging komt van het nieuwe provinciebestuur dat gisteren zijn coalitieakkoord presenteerde.

Met de extra opbrengsten wil de provincie een bereikbaarheidsoffensief beginnen. In het ‘vastgelopen’ Zuid-Holland gaat de komende jaren een miljard euro naar zaken als verkeersveiligheid, openbaar vervoer, (vaar)wegen en fietspaden. „De automobilist is meer geld kwijt, maar profiteert er ook van,’’ stelde financieel bestuurder Eric van Heijningen. „De gebruiker betaalt.’’

Uit de extra belastinginkomsten betaalt het provinciebestuur ook 77 miljoen aan het opknappen van verwaarloosde (vaar)wegen. Opvallend is dat dit probleem voor het grootste deel wordt overgeheveld naar het volgende bestuur dat in 2011 aantreedt. Dat moet de overige 166 miljoen euro aan achterstallig onderhoud inlopen en betalen.

Extra inkomsten krijgt de provincie niet alleen door belastingverhoging. Ook naar de eigen organisatie wordt kritisch gekeken. Zo zullen er, zoals al aangekondigd, de komende jaren 350 (van de 2300) banen verdwijnen en wordt er bezuinigd door taken af te stoten. „We doen alleen nog wat bovenregionaal is, of provinciebreed, ’’ stelt gedeputeerde Asje van Dijk (verkeer en vervoer). „Dus we gaan wél over de RijnGouwelijn die voor de streek van belang is, maar niet over hoe hoog er in een gemeente gebouwd mag worden.’’

Vier hoofdopgaven hebben de nieuwe bestuurders zich gesteld met bijbehorende ‘offensieven’: bereikbaarheid, duurzaamheid (70 miljoen), groen (385 miljoen), jeugdzorg (75 miljoen) en economie (125 miljoen).

 
 
Bron: AD
 
  19-4-2007  


|

FlitsKaart