Bestelautootjes langs de N11 flitsen erop los





 

'We zijn niet geliefd, dus ik blijf altijd alert'



HAZERSWOUDE-RIJNDIJK -



Toch is het goed dat er snelheidscontroles zijn, maakt ze deze maandagochtend langs de N11 ter hoogte van Hazerswoude-Rijndijk duidelijk. ,,Gebleken is dat verkeersongevallen de grootste kostenpost voor de maatschappij vormen.''



Een passerende automobilist gooide ooit een steen naar haar auto. ,,Mijn raam stond open. De steen miste mij net.'' Eens had iemand vuurwerk onder haar auto bevestigd. ,,Een strijkersbom. Die is op zich niet gevaarlijk, maar als die afgaat en je ziet rook, schrik je wel.'' Sloos gaat er verder niet onder gebukt. Ze is getraind op bedreigende situaties. ,,Echte wapens heb ik niet. We wapenen ons met communicatieve vaardigheden. Als het echt uit de hand loopt, heb ik via de portofoon zo contact met mijn collega's. Die gaan erop af.'' Jaap Nelemans, woordvoerder van de politie, bevestigt dat. ,,Een stenengooier komt er niet ongestraft vanaf. Die zit binnen tien minuten op het bureau.''



Het is 11 uur. Rowena Sloos staat al twee uur met haar donkerblauwe Seat Inca op hetzelfde plekje langs de N11. Omdat het een nieuwe weg is, komen de controleurs hier vaak. Sloos heeft de krant al uit en een boek heeft ze niet bij zich. Dus tuurt ze tot de komst van de journalist en de fotograaf door het raampje naar buiten en luistert ze naar de portofoon. ,,Ik val nooit in slaap'', vertelt ze. ,,We zijn niet geliefd, dus ik moet alert blijven. Maar om afwisseling in het werk te houden, doe ik meestal maar een halve dag snelheidscontroles. Toevallig is het vandaag een hele dag, want vanmiddag moet ik naar de Rijndijk.''



Van de 1140 automobilisten die tot nu toe langs de radarwagen zijn gereden, wordt nummer 41 geflitst. Iedereen die op deze honderd-kilometerweg wordt geflitst, rijdt gegarandeerd harder dan 108 kilometer. Want pas bij die snelheid wordt de bestuurder geregistreerd. De overtreders kunnen binnen enkele weken een boete tegemoet zien van 28 euro bij een overschrijding binnen de tien kilometer. Bij elke volgende overschrijding met vijf kilometer loopt de boete met twintig tot dertig euro op. Om rekening te houden met eventuele meetfouten, gaat de boete uit van enkele kilometers minder dan de werkelijke snelheid. ,,Bij alles handelen we dus in het voordeel van de overtreder'', aldus Sloos.



Weggebruikers die meer dan dertig kilometer te hard rijden, krijgen een proces-verbaal van de officier van justitie. ,,Die rode sportwagen bijvoorbeeld'', vertelt de politieagente. ,,Ik zag hem in mijn spiegel al aankomen op een lege rijbaan. Ik denk: dat wordt hem, de hoogst gemeten snelheid van vandaag. Hij reed 148 kilometer.''



En zo verdient ze gemakkelijk in meervoud haar salaris terug. ,,Maar helaas is er niets voor ons bij'', lacht Sloos. ,,Nee, ik krijg geen bonus per bon.'' Scoringsdrang heeft ze dan ook niet. Landelijk is de doelstelling dat er dit jaar 250.000 bekeuringen voor snelheidsovertreders moeten worden uitgeschreven. ,,Maar voor ons geldt dat de inzet van uren langs de weg een betere maat is dan het aantal bonnen. We zijn blij als het aantal hardrijders na een periode van intensieve controles afneemt. Ons doel is uiteindelijk een vermindering van het aantal slachtoffers.''



Sloos en Nelemans beseffen dat de automobilisten die regelmatig op de N11 rijden zo langzamerhand wel weten hoe de radarautootjes eruit zien. Veel bestuurders staan dan ook op de rem als ze plotseling zo'n auto op de vluchtstrook zien staan. Het uitwisselen van bestelwagens met die van andere politiekorpsen stuit echter nog op allerlei problemen, onder meer met de verzekering.



Minister De Boer opperde onlangs nog om de mensen die de snelheid met tien kilometer overschrijden, niet meer te straffen. Voor de echte snelheidsduivels daarentegen, mag de boete fors omhoog. Sloos: ,,Er zit wel iets in. Het is natuurlijk wel heel sneu als iemand net 87 rijdt op een 80-kilometerweg en dus net wordt geflitst. Anderzijds kunnen enkele kilometers te hard al grote gevolgen hebben. Je moet ergens je grens trekken.'' Nelemans vult aan: ,,Jaren achter elkaar vielen er 1200 doden in het verkeer. Vorig jaar waren het er opeens nog net geen duizend. Ik zeg niet dat dat door Rowena komt, maar toch. De snelheidscontroles zijn de laatste jaren wel geïntensiveerd.''



Rowena Sloos is een van de 25 medewerkers van het in Ter Aar gevestigde Verkeershandhavingsteam van het politiekorps Hollands-Midden. Acht van hen zijn hoofdagenten en brigadiers. De overigen, zoals Sloos, zijn buitengewoon opsporingsambtenaar. Behalve de snelheidsovertreders, sporen ze ook mensen op die rijden zonder gordel of die te diep in het glaasje hebben gekeken. Het is bijna 3 oktober. Dan is vrijwel het hele team bezig met alcoholcontroles. Dat betekent dus vrij baan voor de hardrijders.



,,Dat klopt'', beaamt Sloos. ,,Het is alleen niet te hopen dat ze daardoor bij ongelukken betrokken raken.''



Het is inmiddels bijna twaalf uur. Nummer 57 gaat op de foto. Sloos: ,,Van de 1570 gepasseerde auto's is dat geen slecht resultaat.''

 
 
Bron: Leidsch Dagblad
 
  10-1-2002  


|

FlitsKaart