Bezuinigingen door trajectcontrole



1395x

Het ministerie van Veiligheid en Justitie loopt tot wel 80 miljoen euro mis doordat trajectcontroles afgelopen jaar veelal uitstonden. Door deze en andere flinke financiële tegenvallers, onder meer bij de rechtsbijstand, moet er wellicht extra worden bezuinigd. Dat blijkt onder meer uit interne documenten die De Telegraaf bezit.

Door de tegenvallers voor het ministerie van Veiligheid en Justitie wordt de boekhouding daar een nog moeilijkere klus en die zorgt al voor spanningen tussen minister Opstelten en zijn staatssecretaris Teeven. Een van de financiële klappen is dat bezuinigingen op rechtsbijstand en griffierechten niet worden gehaald omdat die niet door de Eerste Kamer goedgekeurd zullen worden, is de stellige verwachting op het departement. Omdat er in deze sector ook tegenvallers zijn, zal er volgend jaar tussen de 70 en 150 miljoen euro gevonden moeten worden om alleen dit al te repareren.

Gevangenissen
Deze tegenslagen kunnen de twee VVD-bewindslieden van Justitie totaal niet gebruiken. Vooral Teeven had al enkele problemen waardoor hij juist op extra geld hoopte. Zo wordt er intern rekening mee gehouden dat er nog eens 700 extra banen verdwijnen in het gevangeniswezen als daar niks verandert, meldde deze krant eerder. Teeven wilde proberen om geld los te peuteren voor de sector bij de begrotingsonderhandelingen om dat zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast eist de reclassering met veel bombarie circa 15 miljoen van hem omdat er wachtlijsten dreigen te ontstaan.

Rondom de begrotingsonderhandelingen zijn vooralsnog geen geluiden te horen over extra geld dat naar het ministerie van Veiligheid en Justitie gaat, al vroeg onderhandelingspartner SGP wel om meer bestedingsruimte voor het OM. Dat zou betekenen dat Opstelten en Teeven hun geldproblemen vooral intern moeten oplossen en dat gaat niet zonder strijd. De staatssecretaris aast al tijden op het potje van 105 miljoen dat jaarlijks extra naar Opsteltens politie gaat, maar de minister geeft nul op het rekest. In het departement is ook bij de diensten die onder Teeven vallen ergernis over die opstelling van de minister.

Het ministerie zelf wil officieel niet op de details ingaan.



Een kort filmpje over de 'huis-aan-huis' geldinzamelpraktijken van het CJIB voor ZEER MINIMALE snelheidsovertredingen. Omzet maken gaat boven veilig en soepel rijden. Er hoort gecontroleerd te worden op rijgedrag, niet primair op snelheid, maar de vraag is of dát genoeg centjes oplevert...Want het is makkelijk scoren zo voor Neerlands enige echte Bonnen Fabriek waar vooral productie telt.
Categorie: Humor

Bron:  Telegraaf

Melder: Ronver

Share on Twitter Share on Facebook Share on Whatsapp Share on Telegram


Commentaar Flitsservice:


 

Het voordeel van de uitgeschakelde trajectcontroles is dat de doorstroming aanzienlijk beter gaat; de files zijn korter of zijn er helemaal niet.

Dat de opbrengst van de roofpalen in de begroting staat is natuurlijk waanzinnig.
Het oorspronkelijk doel van de roofpalen was het terugdringen van (dodelijke) ongevallen c.q het bevorderen van de verkeersveiligheid. Inmiddels zijn de roofpalen verworden tot een stuk financiering van de staatsschuld en heeft het absoluut niets meer te maken met de verkeersveiligheid.