Binnenkort trajectcontole op de N381 tussen Wijnjewoude en Donderbroek





 

Op de N381 tussen Wijnjewoude en Donderbroek wordt vanaf 5 juni de gemiddelde snelheid van auto's en motoren gecontroleerd doormiddel van een trajectcontrole.
Een computer vergelijkt de kentekens van de hier dagelijks langsrijdende 13.000 auto's aan het begin en het einde van het traject. Bestuurders die gemiddeld sneller reden dan het toegestane maximum krijgen automatisch een bekeuring thuisgezonden. De camera's werken met infrarood licht, zodat er niet geflitst wordt en zijn duidelijk gemarkeerd met een fluorescerende band. Zij zijn dag en nacht in werking.



Wijnjewoude heeft met de permanente trajectmeting de landelijke primeur op het gebied van snelheidscontroles. (Note van een der webbeheerders: dit is niet waar, ergens in de omgeving van Breda staat al sinds jaar en dag een trajectmeting (notabene van hetzelfde bedrijf) en zo zijn er nog een paar voorbeelden).



Bestuurders die halverwege het videotraject de weg opdraaien, of dit tussentijds verlaten, vallen buiten de metingen. Het traject is de eerste van vier in Friesland, die vorig jaar werden beschouwd als geschikt voor deze controlevorm. In een ambtelijk advies werden ook genoemd de Betonwei (N369) tussen Surhuisterveen en Rottevalle, de N354 van Sneek naar de A32 ter hoogte van de buurtschap Tsienzerbuorren en de Stroobossertrekweg tussen Dokkum en Kollum.



De installatie van het meetsysteem is een initiatief van de provincie Friesland, die vooral mikt op de preventieve werking ervan.Op de A2 bij Maarssen heeft enkele jaren geleden enige tijd een dergelijk systeem gefunctioneerd. Daar zaten toen nogal wat technische en juridische haken en ogen aan. Het effect was evenwel enorm. Er reed bijna niemand meer te hard.
De aanleg van de eerste Friese trajectcontrole kost zo'n € 90.000

 
 
Bron: Bron: 
 
  25-5-2002  


|

FlitsKaart