Borden met 90 duiken op langs A58





 

Jarenlang tuf je met een vaartje van 120 kilometer per uur van Breda naar Roosendaal, staan er ineens twee snelheidsborden op de A58 waarop staat dat je maximaal 90 mag.
Eronder hangt een bordje met de waarschuwing ’slipgevaar’. Die alarmering geldt voor een stuk weg van bijna zes kilometer.

Wat is er plots veranderd? Zijn de bochten bij Etten-Leur en Willebrord dan toch te scherp? Maar waarom langs de andere kant dan niet? Daar staan geen borden.

Het eerste snelheidsbord van 90 staat ter hoogte van het ROC-gebouw annex Triviumhotel. Dat betekent remmen. Even verderop staat een 90-bord met een dikke streep erdoor, dus mag je weer lekker gas geven, om vlak voor de afslag Sint Willebrord weer pats op de rem te moeten staan.

Volgens woordvoerster Karen Vinke van Rijkswaterstaat Noord-Brabant gaat het ’gelukkig’ om een tijdelijke situatie. "We hebben de borden geplaatst omdat de stroefheid van de weg bij Etten-Leur en Sint Willebrord onvoldoende is. Dat is gebleken bij een controle, die we twee keer per jaar uitvoeren."

Ze haast zich om te benadrukken dat de weg zelf niet onveiliger is geworden. "De eisen die Rijkswaterstaat stelt, zijn erg hoog. Wel hopen we natuurlijk dat automobilisten zich aan de aangepaste snelheid houden."

Rijden op een weg die te glad is, kan bijvoorbeeld de remweg negatief beïnvloeden. Waarom het wegdek ineens minder stroef is, weten ze bij Rijkswaterstaat nog niet.

Vinke: "Dat zijn we nu aan het uitzoeken. We denken dat het aan de soort asfalt ligt. Maar voor het einde van het jaar, of anders aan het begin van 2009 hopen we het wegdek aangepast te hebben."

Een nieuwe slijtlaag is niet de oplossing, want een nieuwe weg kan ook kampen met het stroefheidsprobleem. Die moet nog ingereden worden en is dus te glad.

Behalve op de A58 (ook tussen Roosendaal en Wouw geldt op een klein weggedeelte een snelheidsbeperking) heeft Rijkswaterstaat meer wegen ontdekt die niet stroef genoeg zijn. Zo zijn ook al borden opgedoken langs de A17 en de A16, zoals tussen knooppunt Zonzeel en de Moerdijkbrug.

 
 
Bron: BNDeStem
 
  25-11-2008  


|

FlitsKaart