Borden moeten wegwerkers beter beschermen





 

De KLPD wil met speciale borden ervoor zorgen dat snelheidsduivels weten dat er niet alleen door wegwerkers aan de weg wordt gewerkt. "Maar ook door de radarcontroleurs", aldus de wegpolitie.



De KLPD controleert al langer op de A2. Ondanks de werkzaamheden lappen automobilisten hier de toegestane maximale snelheid massaal aan hun laars. Dat blijkt uit de vele boetes die al zijn uitgedeeld. Dit leidt geregeld tot gevaarlijke situaties, aldus de politie.



Vorige week vrijdag reden er weer ruim 2000 mensen te hard. Er werden bijna 17.000 mensen gecontroleerd. Afgelopen dinsdag trapten procentueel gezien nog meer mensen het gaspedaal flink in: 1550 van de 10.716 passanten reden te hard. De hoogst gemeten snelheden bedroegen 109 en 118 kilometer per uur. Maximumsnelheid op de A2 is 70 km/uur. Opvallend was het gedrag van de vrachtwagenchauffeurs, aldus de politie. Zij reden niet te snel.



De snelheidscontroles helpen wel. Begin maart werd er ook gecontroleerd. Toen reden respectievelijk 60 en 33 procent te hard. Nu is dat 12,3 en 14,5 procent.
De 70 km/uur is ter plaatse ingesteld omdat er regelmatig aan de weg wordt gewerkt. Deze werkzaamheden zijn niet altijd zichtbaar. Achter het groene doek, op de tijdelijk aangebrachte vangrail, vinden op verschillende tijdstippen daadwerkelijk werkzaamheden plaats. Daarnaast is er sprake van versmalde rijstroken, ontbreken van de vluchtstrook, in- en uitvoegend werkverkeer en scherpe chicanes.
De Verkeerspolitie hoopt met het plaatsen van deze attentieborden het aantal overtredingen nog verder naar beneden te brengen.

 
 
Bron: cobouw
 
  4-3-2006  


|

FlitsKaart