BPM verdwijnt





 

De BPM, de aanschafbelasting op nieuwe auto’s, en de wegenbelasting verdwijnen geheel om plaats te maken voor de kilometerheffing. De afgelopen maanden is in het kabinet lang onderhandeld over dit akkoord. Vrachtauto’s gaan als eerste vanaf 2011 per kilometer betalen, auto’s volgen een jaar later.

Minister Wouter Bos van Financiën wilde een deel van de bpm houden als compensatie voor de 42 procent op de prijs van een auto die nu de schatkist in vloeit.

Een andere overweging was dat onder een dure, volledig in de kilometerprijs verwerkte bpm ook het ’sociaal recreatieve verkeer’ te lijden heeft. Ook zou dat leiden tot een stijging van het autobezit, mogelijk van zware, milieuvervuilende dieselauto’s.

Maar coalitiegenoot CDA en de autobranche wilden helemaal af van de bpm. Als compromis wordt nu een tijdelijke milieubelasting ingevoerd op nieuwe, vervuilende auto’s, die in 2018 weer verdwijnt.

 
 
Bron: Het Parool
 
  30-5-2008  


|

FlitsKaart