Brommobiel wordt per 1 januari keihard aangepakt.





 

Rijkeluiskinderen die met een brommobiel naar school gaan, worden niet meer als brommer maar als auto behandeld. Parkeren op stoepen en scheuren over fietspaden levert een boete op.

Wegpiraterij door brommobielen wordt vanaf 1 januari volgend jaar keihard aangepakt in Den Haag.

De mini-autootjes, die niet harder dan 45 km per uur kunnen en waarvoor geen rijbewijs nodig is, worden nu nog als een bromfiets ingedeeld. Vanaf 2008 gaan zij echter onder dezelfde regels vallen als gewone auto’s, zodat bestuurders dan zonder pardon op de bon worden geslingerd als zij bijvoorbeeld over het fietspad scheuren.

Zij mogen voortaan, net als gewone auto’s, alleen maar van de rijbaan gebruik maken. Ook voor het negeren van stoplichten krijgen zij net zo’n zware boete als grote wagens.

Eveneens wordt meedogenloos opgetreden als de bestuurders de kleine karretjes op de stoep of het voetpad parkeren.

Zij moeten namelijk net als gewone auto’s op de rijweg of in een parkeervak parkeren. Daarvoor dient ook een kaartje te worden gekocht of een geldige parkeervergunning- of schijf worden gebruikt op straffe van een boete.

Jongeren

De brommobielen, waarin tot voor kort vooral bejaarden reden, worden steeds populairder onder jongeren onder de 18.

De bestuurders lappen echter dikwijls de verkeersregels aan hun laars. De politie en de gemeentelijke wetshandhavers konden tot voor kort weinig doen tegen wegpiraterij door de lilliputterwagentjes, omdat niet kon worden nagegaan wie de eigenaar van het voertuig was. Tegenwoordig moeten zij echter, net als hun ’grote broers’, een kenteken dragen. Hierdoor is de bezitter nu makkelijk te achterhalen.

Voor gehandicaptenvoertuigen, die in tegenstelling tot brommobielen geen kenteken maar een verzekeringsplaatje aan de achterzijde hebben, verandert er niets.

Zij mogen nog steeds op de rijbaan, fiets- en voetpaden rijden. Dit zijn ook de enige voertuigen die mogen parkeren op het voetpad. Zij hoeven ook geen parkeergeld te betalen.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  10-12-2007  


|

FlitsKaart