Brussel roept op tot maximumsnelheid op Autobahn





 

Europees Commissaris Stavros Dimas (Milieu) heeft Duitsland gesuggereerd om een maximumsnelheid in te voeren op de Duitse snelwegen.

"Vele EU-landen hebben een maximumsnelheid, die natuurlijk het klimaat beschermt", zei Dimas zondag in Bild am Sonntag. Auto’s stoten bij hogere snelheden relatief meer broeikasgas CO2 uit per kilometer. Vrijdag besloten de regeringsleiders van de EU-landen om in 2020 20 procent minder CO2 uit te stoten.

Dimas stelde voorop dat landen zelf geheel vrij zijn om te beslissen op welke manier ze het doel halen. Maar de Griekse commissaris noemde een snelheidslimiet een eenvoudige maatregel.

Berlijn heeft zondag afwijzend gereageerd op het voorstel uit Brussel om voor de Duitse autosnelwegen een maximumsnelheid in te voeren. Een beperking van de snelheid draagt nauwelijks bij aan een vermindering van de uitstoot van kooldioxide, aldus het ministerie van Verkeer.

Een maximum van honderd kilometer per uur op de Autobahnen reduceert de uitstoot van CO2 met slechts 0,6 procent, stelde een woordvoerder. Volgens het ministerie geldt inmiddels op 98 procent van de Duitse wegen een snelheidsbeperking. Ook de automobielindustrie verwees het voorstel naar de prullenbak.

Duitsland is het enige land in de EU waar de bevolking zich sterk verzet tegen een maximumsnelheid op snelwegen. Fabrikanten als Porsche en Mercedes vinden het ook onnodig.

Limiet

Op ongeveer de helft van de Duitse Autobahnen is de snelheid daadwerkelijk vrij: de andere helft zijn stroken met limieten tot bijvoorbeeld 120 of 130 kilometer per uur.

Een jaar geleden opperde Europees Commissaris Jacques Barrot (Verkeer) reeds dat de EU-landen hun maximumsnelheden in de EU op elkaar afstemm

 
 
Bron: www.nu.nl
 
  3-11-2007  


|

FlitsKaart