Buitenlandse bekeuring kan prullenbak in





 

Automobilisten die naar hun vakantiebestemming scheuren, hoeven niet langer bang te zijn dat er bij thuiskomst een bekeuring op de mat ligt. Zodra ze de grens over zijn is de kans op een bon miniem.



Een afspraak tussen dertien Europese landen om elkaar te helpen bij het opsporen en beboeten van verkeersovertreders is geblokeerd door juristen van de Europese raad. België heeft het idee nog een keer op de agenda gezet, maar tot nieuwe besprekingen is het nooit gekomen. Of en wanneer het plan weer ter tafel komt, is onduidelijk.



In de praktijk betekend het dat inwoners van de EU alleen kunnen worden beboet als de plaatselijke politie ze op een overtreding betrapt en ook staande houdt.



Ruim 3 jaar geleden kondigde Job Cohen, toen nog staatssecretaris van Justitie, sombere tijden aan voor Nederlanders die het niet nauw nemen met de verkeersregels in het buitenland. Dat gold ook voor buitenlandse toeristen en zakenlieden die in Nederland de regels overtreden.



Cohen besefte dat het geen prettige boodschap was. 'dit brengt Europa weer een stuk dichterbij', zei hij na afloop van een bijeenkomst in Luxemburg. 'Het is wel de andere, voor de burger misschien niet altijd even prettige kant van de open grenzen. Daar staat tegenover dat een strenge aanpak van buitenlandse verkeersovertreders bijdraagt aan de grotere veiligheid op Europese wegen'.



Het was hem nog niet duidelijk hoe groot de pakkans in de zomer van 1999 zou zijn. De overeenkomst moest toen nog worden goedgekeurd door de nationale parlementen. Zo ver is het nooit gekomen.



Ongeveer een maand na de bijeenkomst in Luxemburg werd het Verdrag van Amsterdam gesloten. Wat er intussen door een aantal Schengenlanden was afgesproken, werd overgeheveld naar de nieuwe verdragstekst.



Volgens woordvoerder Victer Holtus van het ministerie van Justitie kwam daartegen oppositie. Juristen in Brussel vonden het onaanvaardbaar dat een aantal Europese landen werd gebonden aan een afspraak waarover ze nooit hadden kunnen meepraten.



Bij die ene poging van de Belgen om het overleg op gang te brengen, is het gebleven. De uitvoering van de afspraken was ook niet erg eenvoudig. De politie kon, na inzage van het kentekenregister van een ander land, een dagvaarding of bekeuring opsturen. Als de eigenaar van de auto niet zou reageren, zou hij te maken krijgen met de politie in eigen land. Justitie zou de boete eventueel kunnen afdwingen.

 
 
Bron: Bron:  De Volkskrant (papieren bijlage 5T)
 
  21-9-2002  


|

FlitsKaart