Bumperklevers vanaf najaar nauwkeurig in beeld





 

Bumperklevers krijgen in september en oktober meer dan voorheen de politie achter hun broek. Die gaat op meerdere plaatsen langs de snelweg digitale camera's inzetten die de afstand tussen twee voertuigen tot op 1% nauwkeurig vastleggen. Hèt grote voordeel is echter niet de precisie maar dat de nieuwe camera veel méér klevers kan snappen. Het gebruik van de meetmethode door de KLPD (landelijke politie) is onderdeel van de nieuwe anti-bumperkleefcampagne die Verkeer en Waterstaat na de zomer start.


Media-ingrediënten voor TV- en radiospots blijven de 2 seconden-regel en het anti-voorbeeld van de twee voetgangers die geen afstand houden. Extra handhaving was bij eerdere campagnes ook een vast onderdeel. Verschil is nu dat met de nieuwe camera naar verwachting veel meer opvallende en 'leerzame' staandehoudingen gerealiseerd kunnen worden.



Voor accurate meting worden langs de weg mobiele strepen uitgelegd, die als meetreferentie dienen. Om te voorkomen dat bijvoorbeeld invoegers abusievelijk worden gepakt, gaat de meetmethode er van uit dat er over minstens 300 à 400 meter hinderlijk gevolgd moet worden.



Het 'Video Kontroll System' is overgewaaid van Duitsland waar het onder meer in deelstaten als Hessen en Saksen-Anhalt al zeven jaar wordt gebruikt. De overtredingen worden op videoband vastgelegd. Volgens het technoteam van de KLPD verdwijnt de video-meetmethode na de campagne niet zonder meer in de kast en is op voorhand al sprake van een blijvertje.



Succescriteria voor feitelijke gedragsverandering heeft Verkeer en Waterstaat voor deze derde anti-bumperkleef-actie niet geformuleerd. Er bestaan ook geen precieze gegevens in welke mate bumperkleven voorkomt en in hoeverre het verschijnsel toeneemt. 'Het daadwerkelijk gedrag van automobilisten is op dit punt heel lastig te meten. Je kunt wel een vóór- en na-situatie meten maar het verkeersaanbod en bijvoorbeeld ook de weersomstandigheden moeten dan wel identiek zijn', aldus communicatie-deskundige Richard Visser van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Wel meet het ministerie bereik, waardering, kennis en attitude van de antikleef-campagnes.

 
 
Bron: Verkeerskunde
 
  6-9-2002  


|

FlitsKaart