Campagne voor blije autorijders





 

AMSTERDAM - Consumenten moeten massaal de auto in en zich weinig aantrekken van de Haagse politiek en maatschappelijke discussies dat de uitstoot van uitlaatgassen schadelijk is voor het milieu en de gezondheid.



De Nederlandse automobielbranche start net als ruim dertig jaar geleden met een landelijke campagne om af te rekenen met het negatieve imago. Bovag en de RAI Vereniging reageren hiermee furieus op het 'zwalkende beleid' van de overheid om Nederlanders te ontmoedigen auto te rijden. De organisaties zeggen compleet gefrustreerd te zijn van het Haagse stigma dat autorijden ongezond is. Bovendien zou de overheid zelf te laks zijn met de invoering van milieumaatregelen.



De autobranche presenteert daarom een eigen pakket aan maatregelen en start aan de vooravond van de Tweede-Kamerverkiezingen van volgend jaar een grootse autolobby als reactie op een 'weinig slagvaardig beleid' van staatssecretaris Van Geel (Milieu). Die zou de autobranche telkens de zwartepiet toespelen. De campagne heeft veel weg van 'Blij dat ik rij' in 1975 toen de overheid ook autorijden afraadde. " Nederlanders worden ontmoedigd om nog auto te rijden, laat staan er een aan te schaffen", stelt RAI-directeur Peter Janssen namens beide organisaties.



"In Den Haag worden alleen proefballonnen opgelaten, die leiden tot een versnipperde en ongecoördineerde milieuaanpak van de overheid. " Volgens Bovag en RAI Vereniging is er sprake van symboolpolitiek waarbij consumenten verstrikt raken in een kluwen van regelgeving, zoals veranderingen van de bpm. De autoverkoop in ons land is in 2005 met 3,8 procent gedaald ten opzichte van 2004. "Consumenten weten niet meer waar ze aan toe zijn. Ze worden door de overheid bang gemaakt om nog auto te rijden", zegt Janssen.



De autobranche stelt dat het Nederlandse wagenpark ten opzichte van 1990 ruim 60 procent milieuvriendelijker is geworden.



Imago

"We zijn slechts verantwoordelijk voor 6 procent van de totale uitstoot van fijnstof", zegt Janssen. "We willen af van het negatieve imago dat auto's kennelijk de grootste vervuilers zijn." Het pakket aan milieumaatregelen moet het negatieve auto-imago ombuigen. Zo is de sector voorstander dat de APK-keuring wordt aangescherpt met strengere milieucontroles. Aan de jaarlijkse cyclus van de keuringen mag bovendien niet getornd worden. Eigenaren van oudere diesels zouden een premie van minstens 1000 euro moeten ontvangen wanneer ze hun auto inruilen. Bovendien moet de wettelijke strafheffing van de bpm van 900 euro afgeschaft worden wanneer een diesel over een roetfilter beschikt.



Bovag en de RAI Vereniging vinden het verder niet logisch dat er plannen zijn om de frequentie van de APK-keuring te versoepelen naar om de twee jaar.



Staatssecretaris Van Geel reageert woedend op de plannen van Bovag en RAI Vereniging. Hij zegt de voorstellen van de autobranche "niet serieus te nemen". Volgens de staatssecretaris is de overheid voortvarend genoeg met milieumaatregelen: "Als de autobranche zelf zou meebetalen, dan neem ik ze pas serieus." De overheid doet er volgens hem alles aan om milieubesparende maatregelen te treffen. De staatssecretaris zegt geen begrip te hebben voor de soloactie: "Ik vraag me af of ik wel met volwaardige gesprekspartners te maken heb."

 
 
Bron: Telegraaf
 
  23-3-2006  


|

FlitsKaart