|
Dat trajectcontroles een lucratieve bezigheid zijn, was al bekend. Met relatief goedkope middelen stromen de Euro's gemakkelijk de staatskas in.
Na uitbreiding met nieuwe trajectcontroles, is het mogelijk om een volwaardig lijstje samen te stellen van de meest lucratieve trajectcontroles.
De gegevens zijn gehaald uit een overzicht van de
Adviesdienst Verkeer en Vervoer. Per weggedeelte is het aantal voertuigkilometers gedeeld door de weglengte. Zo worden het aantal passanten verkregen. Het Openbaar Ministerie heeft als doel ervoor te zorgen dat het aantal snelheidsovertreders terug wordt gedrongen tot één procent.
Dat betekent dat één procent van de passanten een boete krijgt, die gemiddeld Euro 46.50 is. 1 Procent van het aantal passanten, maal het gemiddelde boetebedrag is de te verwachten jaarlijkse opbrengst.
Opmerkelijk is dat álle trajectcontroles op de snelweg, bijna twee keer zoveel bij elkaar flitsen dan de verkeershandhaving teams van de verschillende regiokorpsen (258.000 per korps per jaar). Zelfs met 1 procent aan overtreders, verdient de apparatuur zichzelf vele malen terug. De apparatuur van trajectcontroles kost doorgaans tussen de 1.2 en 2.0 miljoen Euro.
Gegevens van de Zeelandbrug en de N919 ontbreken, vandaar dat deze niet in het lijstje zijn opgenomen.
In de praktijk meldt het OM nog wel eens in de krant, dat het aantal snelheidsovertreders op de A4 teruggedrongen is tot 4 procent. In dat soort gevallen moeten de getallen in onderstaand lijstje met 4 worden vermenigvuldigd om de daadwerkelijke opbrengsten te berekenen. De onderstaande getallen zijn verwachtingen op basis van gegevens uit het verleden.
|
Trajectcontrole |
Boetes/jaar |
Opbrengsten/jaar |
Actief sinds |
1 |
A12 tussen Oudenrijn en Lunetten |
667.759 |
Euro 31.050.794 |
01-11-2005 |
2 |
A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep |
581.058 |
Euro 27.019.197 |
01-09-2004 |
2 |
A20 Rotterdam Ctrm, Tebregseplein |
569.158 |
Euro 26.456.847 |
01-11-2005 |
4 |
A13 thv Rotterdam Overschie |
530.579 |
Euro 24.671.924 |
01-05-2002 |
5 |
A2 tussen Maarssen en Breukelen |
509.204 |
Euro 23.677.986 |
21-12-2004 |
6 |
A12 Den Haag Utrechtsebaan |
501.404 |
Euro 23.315.286 |
01-11-2005 |
7 |
A12 tussen De Meen en Woerden |
498.612 |
Euro 23.185.458 |
01-09-2004 |
8 |
A10 Westring |
432.037 |
Euro 20.089.721 |
01-11-2005 |
Totaal: |
4.289.811 |
Euro 199.467.212 |
|
In 2004 lag het aantal snelheidsboetes op 7.3 Miljoen. De 4,3 miljoen snelheidsboetes uit trajectcontroles dragen dus al voor meer dan de helft bij aan het totaal aantal snelheidsboetes.
|
|