Column: Het Net rond Koos Spee begint zich te sluiten





 

Als “straffen” normaal wordt, krijgt het woord “crimineel” al snel minder waarde. Het is de bedoeling dat u beter op uw snelheid let. Na jarenlange daling stijgt het aantal snelheidsovertreders sinds 2001.



De bedoeling wordt dus niet echt gehaald. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft eerder dit jaar een evaluatie van verkeershandhaving gepubliceerd. Volgens deze evaluatie had de handhaving een gunstig effect op de verkeersveiligheid van 9%. De helft van dit effect werd bereikt met een handjevol gordelboetes. Kortom, miljoenen snelheidsboetes hebben lang niet zoveel opgeleverd als men met de bestede energie zou willen bereiken.



In het rapport “Geloofwaardige Snelheidslimieten” erkent SWOV dat verkeershandhaving momenteel alles behalve geloofwaardig is. Volgens SWOV mag er absoluut geen indruk gewekt worden dat snelheidshandhaving voor de Staatskas is. Het kan nog lang duren voordat die indruk weg is gehaald, want hoe meer boetes landelijk verkeersofficier Koos Spee uitdeelt, hoe meer geld Spee krijgt voor zijn organisatie.



Spee wint ook niet aan geloofwaardigheid met zijn trajectcontroles. De verkeersofficier geeft in een artikel in het Algemeen Dagblad toe dat de trajectcontroles nu niet bepaald op black spots staan. Dat heeft Flitsservice al meer dan een jaar geleden uitgezocht! Nee, de trajectcontroles staan er nu opeens voor het milieu. Geloofwaardig argument dat milieu! Langzamer rijden over de A4 terwijl je de vliegtuigen ziet landen! Spee heeft niet eens een milieu doelstelling, dus zijn milieu argument is niet meer dan een schot in het duister.



Recentelijk besloot de rechter dat het Openbaar Ministerie een in beslaggenomen partij radardetectors moest teruggeven aan importeur Wexler. Koos Spee is overduidelijk buiten zijn boekje gegaan met de inbeslagname en lijkt daarmee niet te schromen om zélf de wet te overtreden om zijn eigen gezichtsverlies te voorkomen. Juridisch gezien slaat Spee nog geen deuk in een pakje boter; Spee verlaat wel vaker het gerechtsgebouw via de af gang.



Als reactie op een artikel in de Veronica gids legde Spee uit dat Wegmisbruikers geen televisieprogramma van de overheid is. Maar het onsamenhangende knip en plakwerk van televisiebeelden toont de kijker alleen wat Spee wil dat de kijker ziet. Zelfs Spee’s eigen snelheidscontroleurs hebben een hekel aan Wegmisbruikers en vinden Blik op de Weg de betere in zijn soort!



Populaire DJ’s op de radio geven dagelijks steevast hun ongezouten kritiek op Koos Spee. Het nieuwe spraakmakende Tweede Kamerlid Geert Wilders gebruikte zijn korte spreektijd bij de Algemene Beschouwingen om de onzinboetes te beklagen. Korpschefs halen de pers met beweringen dat het in Nederland prima is om een bank te beroven, zolang de vluchtauto maar niet te hard rijdt.



Vrijwel alles wat Spee aanraakt gaat kapot!



De tijd dat senioren hun AOW beschermden met een radar detector zijn weliswaar voorbij, maar Spee’s verbod heeft allerminst de publieke opinie gunstig gestemd in zijn voordeel.



Spee’s woordvoerder, Leendert de Lange, laat geen gelegenheid aan zich voorbij gaan om Flitsservice zwart te maken, bij bijvoorbeeld journalisten. Dit ondanks het feit dat het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie steeds vaker moet toegeven dat de op Flitsservice gepubliceerde informatie volledig juist is! De Lange wordt verder nog betaald om de pers voor de zoveelste keer te laten weten dat snelheidscontroles er niet zijn voor de staatskas.



Spee gaat door om zijn gezichtsverlies te beperken, om in 2009 met pensioen te gaan en het land in ruïnes van vertrouwen en geloofwaardigheid achter zich te laten. Dan kan Spee terugkijken op een periode waaruit blijkt wie de “grootste” had, getuige de destructie die over het land is uitgezaaid. In 2009 is de geloofwaardigheid van verkeershandhaving op zijn laagste pijl, is het vertrouwen in de overheid tot een minimum gedaald en ziet de burger door de barsten in het imago de politie niet meer!



Maar dat gaat niet gebeuren, want er komen steeds meer mensen op de been om de bloedzuigende muggenplaag te verpletteren! Terecht, want in het economische getijde en de daar bovenop komende bezuinigingen begint de burger zichzelf steeds meer te zien als een belastingkoe. Belastinggeld wordt steeds meer weggegooid geld omdat de betaler nauwelijks profiteert! In 2003 steeg het aantal verkeersdoden, terwijl afremming van dit aantal zich al in 2001 heeft ingezet.

 
 
Bron: Flitsservice
 
  13-10-2004  


|

FlitsKaart