Column: Luchtkwaliteit





 

Het is interessant om te weten hoe het zit met luchtkwaliteit, nu Nederland vol wordt gegooid met trajectcontroles op snelwegstukken waar nog maar 80km/u is toegestaan.



Koos Spee heeft de discussie van verkeersveiligheid verloren. Zijn beleid voegt niets toe; zelfs de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid geeft aan dat de daling van het aantal verkeersdoden in 2004 onverklaarbaar is. Siemens geeft aan dat Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie een oneerlijke procedure heeft doorlopen voor de aanschaf van nieuwe flitspalen. Er ontwaard zich een Monopolie spelbord in de polder; de vraag is, wie bouwt het hotel op de Kalverstraat.



De Britten hebben het maar makkelijk. Die hoeven het alleen maar over verkeersveiligheid te hebben, wat een luxe. Want als in Nederland verkeersveiligheid opeens geen argument meer blijkt te zijn, dan stappen we rustig over op het argument milieu en luchtkwaliteit. Kassa, want iedere trajectcontrole is goed voor minimaal het bedrag van 15 miljoen Euro. Niet te snel invoeren graag, want anders gaan mensen zich gedragen en loopt de overheid inkomsten mis.



Alles voor de luchtkwaliteit is de nieuwste mode. Het Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft becijferd dat 18000 mensen 10 jaar te vroeg sterven wegens luchtvervuiling. Dat is een flink getal. Maar wat heeft het RIVM nu gedaan. Zij hebben een Amerikaans onderzoek gepakt en dit omgerekend voor de Nederlandse situatie. Er zijn nul, ik herhaal, nul Nederlanders onderzocht.



Kortom, het RIVM beweerd dat het wetenschappelijk bewezen is, dat de Amerikaanse zanger Frank Sinatra gestorven is aan luchtvervuiling en om die reden is de kans erg groot dat André Hazes ook is gestorven aan luchtvervuiling. Goed, ze zijn nog nooit in de buurt geweest van het stoffelijk overschot van Hazes, maar het heet wél wetenschappelijk bewezen! Althans, zo staat het in de krant en dat vindt het RIVM niet bepaald erg.



Nederland gaat voor het gemak maar even uit van dit soort cijfers, tot aan de hoogste baas, Pieter van Geel toe. We hebben het over 50 doden per dag, daar waar er in totaal 400 mensen per dag sterven. Één op de acht mensen sterven volgens het RIVM door luchtvervuiling, maar is er geen enkele Nederlander onderzocht. Onbetrouwbaar dus!



Ook het succes van Overschie wordt opnieuw benaderd. In 2003 bleek dat de 80km/u maatregel van Overschie een effect had van zo'n 15 procent op de luchtkwaliteit. Gelukkig heeft één van de Flitsservice medewerkers destijds gebeld met Rotterdam Airport. Dit vliegveld ligt namelijk naast de wijk Overschie. Het vliegveld meldde een vermindering van het vliegverkeer, een daling van 25 procent, waarvan een sterk aandeel in het zware vrachtverkeer. Dat in dezelfde periode dat er bij Overschie een 80km/u zone op de A13 werd ingesteld, met trajectcontrole. In andere woorden, ze hebben twee effecten bij Overschie gemeten!



Inmiddels bracht TNO het bericht naar buiten, dat een 80 maatregel hooguit een effect heeft van 4 procent op de luchtkwaliteit. Daarmee kun je net onder de wettelijk vastgestelde grenzen komen. Handig voor projectontwikkelaars, want die mogen dan weer bouwen.



En hoe luchtkwaliteit gemeten wordt is ook erg dubieus. Één van de belangrijkste methoden kijkt naar het aantal voertuigbewegingen en rekent vervolgens de luchtvervuiling uit. Komt er een auto voorbij? Oh, even een rekensom en je weet wat de luchtvervuiling is. Of dat nu een zuinige auto is of niet, daar houdt deze methode geen rekening mee. Maar deze methode heeft wel een foutmarge van 50 procent. Als je de vraag stelt of de cijfers wel goed zijn, moet je een muntje in de lucht gooien en kop of munt roepen om het antwoord te kennen.



Over die onbetrouwbare meetmethoden van luchtkwaliteit is richting Flitsservice gelekt vanuit de overheid. De ene bron meldt dat er nieuwe meet en rekenmethoden komen in Mei 2006. De andere bron meldt dat deze nieuwe rekenmethoden nog eind dit najaar komen.



Het zal in ieder geval tijd worden voor betrouwbare milieugegevens! Er moet een eind komen aan het feit dat Koos Spee op basis van slechte milieucijfers het begrotingstekort mag dichtflitsen!

 
 
Bron: Flitsservice.nl
 
  11-8-2005  


|

FlitsKaart