Column: Nederland vergrijst, alle wegen 50 km/u en iedereen een Atos





 

Ouderen in het verkeer..., als er een categorie bestuurders is die de laatste jaren met sprongen achteruit is gegaan, zijn zij het wel. Voorheen bestempelde ik een stuntelende automobilist in het verkeer vaak als 'vrouw achter het stuur', maar tot mijn verbazing zie ik steeds vaker een stug vooruit kijkende oudere achter het glas. Je zou je bijna af gaan vragen of het tegenwoordig voordeliger is om als oudere met AOW een Atos aan te schaffen dan met het openbaar vervoer te gaan? Maar misschien is het openbaar vervoer toch een veiliger optie? Vooral voor de medeweggebruikers? Schrijnend is bijvoorbeeld het gebrek aan rijvaardigheid en verkeersinzicht van de meeste ouderen, 65-70 km/u waar je 80 mag, 85-90 waar 100 is toegestaan en op de autosnelweg gewoon stug links blijven rijden met 105 km/u en maar mopperen als je er dan rechts voorbij gaat.



En laten we het maar niet hebben over de verkeerregels, want je kan iemand die in 1955 z'n rijbewijs heeft gehaald niet kwalijk nemen dat die geen notie heeft van 't moderne rijden, toch? Daar waar we in het Nederlandse bedrijfsleven zelfs voor het indraaien van een gloeilamp op cursus worden gestuurd, komt niemand op het idee om iedereen boven de 65 jaar een verplichte rijvaardigheid cursus te geven. Tuurlijk niet, want Nederland vergrijst! Dus we pakken het probleem anders aan. Om het deze ouderen wat makkelijker te maken, en ze de tijd te geven hun 'fouten' te corrigeren, verlagen we gewoon overal de snelheid en plaatsen overal inhaalverboden, zodat de oudere zich veilig op de weg kan begeven. Daarmee is de milieulobby ook weer blij, want lagere snelheid is minder uitstoot. Dus het mes snijdt aan twee kanten.



Toch moet dit een keer fout gaan, ik vertik het bijvoorbeeld om achter een oudere te blijven plakken die 70 km/u rijdt waar je 80 mag; dubbele/doorgetrokken streep of niet, ik ga erlangs. En de eerste de beste oudere die weer eens zijn Atos voor m'n neus parkeert op een voorrangsweg, zie ik vanaf nu als een prima optie om m'n airbags 'ns uit te proberen. En om over dat eeuwige mistachterlicht maar niet te spreken dat kennelijk moet branden, als een soort waarschuwing: "Pas op, oudere aan boord!". Kortom, ik ben 't zat. Ze zeggen dat de categorie 18-24 jaar de meeste brokken maakt, ik weet 100% zeker dat de categorie 65+ de meeste brokken veroorzaakt en daar zelf vaak zonder kleerscheuren vanaf komt, terwijl de ander tussen zes planken onder de groene zoden verdwijnt.



Politici hebben hun mond vol over snelheid, door rood rijden. En ons boegbeeld van de vaderlandse verkeersveiligheid, Koos Spee, zweert bij het duivelse weggedrag van de radardetectorbezitter. Wanneer zie ik een VROS nu eens een oude dame aan de kant zetten die met 50 km/u invoegt op een autosnelweg? Met 70 km/u links blijft rijden? Of al kilometers lang het knipperlicht op rechtsaf laat staan? Om over de 'gouwe ouwe' mistlamp maar niet te spreken. Ik hoop eigenlijk dat ik binnenkort die irritante krullebol van Wegmisbruikers nu eens hoor zeggen: "Dit gaat zo meteen helemaal fout", als een oudere, zonder te kijken, een voorrangsweg oprijdt en andere weggebruikers vol in de ankers moeten om een botsing te voorkomen?



Want, zeg nu eens eerlijk, hoe vaak maak jij dit mee?



 
 
Bron: Flitsservice.nl
 
  10-5-2004  


|

FlitsKaart