Column: Verkeer en verkiezingen





 

Mark Rutte roept vandaag op om 2 miljard in de wegen te investeren. Minister Karla Peijs noemt dit bedrag te laag. Halsema wil geen druppel asfalt erbij. Even wat feiten op een rij; voor de trouwste lezers, weer een echte column over verkeer.

Kilometerheffing
"Onder mij komt er géén rekening rijden", riep Karla Peijs pakweg vier jaar geleden, vlak voordat ze namens het CDA tot Minister van Verkeer werd beëdigd. Ondertussen is dankzij Peijs de vraag -of- er kilometerheffing komt, niet meer aan de orde. De discussie gaat over het -wanneer- en dat zal naar verwachting ergens tussen 2008 en 2012 zijn. -Alle- politieke partijen met Kamerpotentie zijn vóór Kilometerheffing, behalve Geert Wilders. Het meest verrassend in afgelopen Kabinetten was de standpunt verandering bij de VVD, deze partij is tegenwoordig óók voor Kilometerheffing.

Jaarlijks brengt de automobilist zo'n 16 miljard in de schatkist, tegelijkertijd wordt ongeveer 5 miljard in verkeer geïnvesteerd. De rest gaat naar de Algemene middelen en daarvan doet men "leuke dingen". Het wezenlijke verschil tussen Kilometerheffing en brandstofaccijns (die je via verbruik óók per gereden kilometer betaalt) is "variabilisering". Die moeilijke term betekent dat het tarief in de spits hoger is, dan buiten de spits, en afhankelijk van plaats. Het break-even-point wordt gezet op zo'n 15.000 kilometer per jaar. Zij die minder rijden hebben minder autokosten, zij die méér rijden hebben hogere kosten.

De adder onder het gras. Degenen die veel rijden zijn transportbedrijven, vrachtwagens die producten naar uw supermarkt brengen. Deze bedrijven zullen de stijging van de kosten doorberekenen in hun producten. Concreet betekent dit dat het brood in de supermarkt duurder wordt, en alle andere producten ook.

Nog erger, bovenop iedere Euro wegens de Kilometerheffing, betaalt u ook nog eens 19% BTW. De Kilometereheffing maakt het leven dus duurder, niet alleen voor mensen met een auto, maar ook voor mensen die niet eens een auto hebben. Ik heb dit argument onder de neus gewreven in Tweede Kamer kringen, en ik kreeg nog gelijk ook.

Vreemd genoeg, zowel VVD als CDA geloven beiden dat Kilometerheffing niet zal helpen om files te bestrijden. Toch zijn ze beide voorstander.

De reden daarvoor is heel simpel. Het restant tussen inkomsten (16Mjd) en uitgaven (5mjd) is pakweg 10 miljard. De discussie om deze 10Mjd te verdelen zit al jaren muur en muurvast. Nu hopen alle partijen, dat het afschaffen van het oude stelsel en het invoeren van een nieuw stelsel die discussie kan openbreken. Men hoopt al dat geld op een andere manier te kunnen verdelen. Zo hoopt iedere belanghebbende op meer geld voor zijn eigen potje, omdat alle discussies opnieuw gevoerd kunnen worden. Ook dit verhaal werd aan mij bevestigd uit Tweede Kamer kringen.

Klik hier om de rest van het artikel te lezen

 
 
Bron: Het Vrije Volk
 
  15-11-2006  


|

FlitsKaart