Conflict Blik op de Weg en Koos Spee + Update Autoweek





 

Het populaire televisieprogramma Blik op de Weg dreigt van de buis te verdwijnen. Oorzaak is een hoog opgelopen conflict tussen verkeersofficier Koos Spee en programmamaker Leo de Haas.

Omdat hij te kritisch zou zijn, heeft Spee zijn verkeersteams verboden langer samen te werken met Blik op de Weg.

Blik op de Weg bestaat al zestien jaar. Daarin worden vanuit onopvallende politieauto’s verkeersovertreders gevolgd en gefilmd. „Het ene na het andere politiekorps is afgehaakt. We zijn nergens meer welkom. Over de reden doen sommige korpsen vaag, anderen zeggen ronduit dat het van Spee niet meer mag”, aldus De Haas, die weigert een spreekbuis van de overheid te zijn.

Feit is dat De Haas zich in het verleden meerdere malen scherp heeft uitgelaten over Spee. Zo zette hij in een uitzending grote vraagtekens bij zijn uitleg over het verbod op getinte ruiten en toonde hij pijnlijk aan dat de blaaspijpjes van de politie zelfs na dertien glazen bier niet uitsloegen. Ook maakt De Haas er geen geheim van dat ook hij wel eens te hard rijdt. En dat is een doorn in het oog van Spee.

Medeplichtig
Overigens werkt Spee wel mee aan het programma Wegmisbruikers – dat grote gelijkenis vertoont met Blik op de Weg – en krijgt daar wél uitgebreid ruimte voor het geven van commentaar en advies. De Haas over Wegmisbruikers: „Dat programma is een gestolen idee, een kopie van mijn programma. Door zijn medewerking is Spee medeplichtig aan diefstal.”

Via een woordvoerder laat Spee weten dat zijn verkeersteams zijn ’geadviseerd niet mee te werken vanwege juridische redenen.’ ,,De Haas rijdt bijvoorbeeld in eigen auto’s die formeel geen politieauto’s zijn. Ook beschikt hij niet over de vereiste C2000-communicatieapparatuur en doet hij geregeld uitspraken over te hard rijden die niet passen in een programma over verkeersveiligheid.”

De woordvoerder zegt ook het liefst samen te willen werken met een producent die justitie een podium biedt en een presentator die ’geen rare uitspraken doet’. „Zo vindt De Haas een bon voor 126 kilometer per uur op de snelweg onzin. Dat past volgens ons niet bij een presentator van een programma over verkeersveiligheid.”

Autoweek schreef: Stoutert

Leo de Haas van Blik op de Weg heeft een probleem. Het bevoegd gezag heeft de medewerking aan zijn programma ingetrokken. In het AD bevestigt een woordvoerder van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) dat de Raad van Hoofdcommissarissen de politiekorpsen heeft opgedragen de deelname aan Blik op de Weg te staken. Redenen, volgens een woordvoerder van het BVOM? ,,Het is simpelweg juridisch onverantwoord dat Leo de Haas een eigen auto gebruikt en niet een politie-auto, hoewel dat wel jarenlang is toegestaan. Verder zijn we niet gecharmeerd van de persoon Leo de Haas, omdat hij onder meer heeft aangegeven ooit met 280 kilometer per uur over de snelweg te hebben gereden. Daarom werken we liever samen met Wegmisbruikers.’’
En zo zijn de zedenpreken van verkeersofficier Koos Spee nu wekelijks in Wegmisbruikers te zien.

Wat las ik vorige maand ook alweer in De Telegraaf?

,,André van der Toorn, presentator van Wegmisbuikers, is de trotse vader van drie zoons van 7, 6 en 3,5 jaar. André, die bij SBS 6 wegmisbruikers met hun verkeersgedrag confronteert, bekent: ‘Soms mag mijn oudste zoon Floris, als we met de auto de straat inrijden, het laatste stukje achter het stuur zitten.’ ”

Stouterd!

Het kan niet anders: binnenkort zegt Koos Spee ook zijn medewerking aan Wegmisbruikers op. Om meer dan één reden trouwens. Het concept van Wegmisbruikers is namelijk gejat. Van Blik op de Weg. En het BVOM kan en mag niet toestaan dat diefstal loont. Moraal is moraal.
Succes Leo. Je vindt er wel wat op.

 
 
Bron: De Telegraaf /abonnee gedeelte
 
  4-6-2007  


|

FlitsKaart