Controle op N315 en N316 heeft geen effect





 

DOETINCHEM/NEEDE - Snelheidscontroles op de provinciale wegen N315 (Doetinchem - Neede) en N316 (Doetinchem - Vorden) sorteren geen enkel effect. De snelheid blijft hoog en het aantal ongelukken en verkeersslachtoffers daalt niet.




Projectleider J.W. Brummelkamp van het Verkeershandhavingsteam van de politieregio Noord- en Oost-Gelderland, waartoe ook de Achterhoek behoort, is na anderhalf jaar met stomheid geslagen als hij de cijfers onder ogen krijgt.



‘Gevoelsmatig had ik de indruk dat de snelheid op de provinciale wegen afnam. De cijfers geven echter een compleet ander beeld. Ik heb er geen verklaring voor en weet momenteel ook niet wat we moeten doen om de snelheid omlaag te krijgen’, aldus Brummelkamp.



De provincie Gelderland heeft een top-twaalf van provinciale wegen gemaakt waarop de meeste ongelukken gebeuren. De N315 van Doetinchem via Zelhem naar Neede en de N316 van Doetinchem naar Vorden staan op die lijst.



Intensieve verkeerscontroles door een speciaal in het leven geroepen Verkeershandhavingsteam van de politie moesten de snelheid laten dalen en daarmee het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen. Op tien van de twaalf wegen lukte dat. De weggebruiker op de N315 en N316 stoorde zich echter niet aan de controles. Hoogtepunt was de snelheid vorige week van een weggebruiker op de N315, bij Borculo. De automobilist haalde een snelheid van 208 kilometer per uur.



Is er in de gehele politieregio een daling van het aantal verkeersslachtoffers waar te nemen, op de N315 en N316 blijft het aantal stabiel. Om een juist beeld te krijgen van het aantal ongelukken, geeft de politie de cijfers van de eerste helft van het jaar. Op de N315 is de afgelopen vier jaar het aantal ongelukken wel afgenomen, maar het aantal verkeersslachtoffers is hetzelfde gebleven: het aantal gewonden liep op van dertien naar vijftien en het aantal doden bleef met vijf gelijk.



Tussen Doetinchem en Neede rijdt 10 tot 20 procent van de weggebruikers te hard. ‘Dat betekent dat anderhalf jaar intensief controleren geen vermindering van de snelheid heeft opgeleverd’, aldus Brummelkamp.



‘Het zal deels een mentaliteitskwestie zijn. Op verjaardagen is het nog altijd stoer om te vertellen hoe snel je gereden hebt of hoe je een snelheidscontrole hebt weten te omzeilen.’



De politie gaat nu een lijst maken met punten waar de meeste ongelukken gebeuren. Tevens worden betrokkenen bij ongevallen ondervraagd, om op die manier meer duidelijkheid te krijgen in de aard van het ongeluk.

 
 
Bron: De Twentsche Courant Tubantia
 
  21-10-2002  


|

FlitsKaart