Cursus 1.100 aso's in verkeer





 

Ruim 1100 automobilisten en motorrijders met een asociale en gevaarlijke rijstijl zijn door de politie naar een gedragscursus gestuurd.

Van 92 mensen is het rijbewijs ongeldig verklaard, omdat zij weigerden mee te werken.

Dat blijkt uit cijfers die deze krant heeft opgevraagd bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Dit bureau bepaalt wie op cursus moet.

Sinds 1 oktober 2008 kunnen agenten iemand die zich hufterig gedraagt in het verkeer naast een boete ook de Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG) opleggen. Het zijn vooral jonge bestuurders die een EMG krijgen opgelegd. Zo zijn er 468 mannen bij tot 25 jaar en 333 mannen tussen de 25 en 35 jaar. Veelal reden zij veel te hard en begingen binnen één rit meerdere gevaarlijke overtredingen, zoals snijden, bumperkleven en door rood rijden. In totaal moesten slechts dertig vrouwen naar de schoolbanken.

De eerste EMG-bijeenkomsten zijn gehouden in februari vorig jaar. Tijdens de verplichte driedaagse cursus die de mensen zelf moeten betalen -774 euro- worden de cursisten met hun asociale rijstijl geconfronteerd.

Zij moeten aangeven hoe zij dit gedrag in de toekomst gaan veranderen.

Tubantia schreef: 'Asomobilist' moet op cursus

De politie stuurt sinds ruim een jaar gevaarlijke automobilisten naar een gedragscursus. Van 92 mensen die weigerden, is het rijbewijs afgepakt. Het zijn vooral mannen die zich in het verkeer hufterig gedragen. Ruim 1100 automobilisten en motorrijders met een asociale en gevaarlijke rijstijl zijn door de politie naar een gedragscursus

gestuurd. Van 92 mensen is het rijbewijs ongeldig verklaard, omdat zij weigerden mee te werken. Dat blijkt uit cijfers die deze krant heeft opgevraagd bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), dat bepaalt wie op cursus moet.

Sinds 1 oktober 2008 kunnen agenten iemand die zich hufterig gedraagt in het verkeer naast een boete ook de Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG) opleggen. Wie hiertoe wordt veroordeeld moet de driedaagse cursus zelf betalen: 774 euro. Het zijn vooral jonge bestuurders, mannen tot 25 jaar (468) die een EMG krijgen opgelegd en mannen tussen de 25 en 35 jaar (333). Veelal reden zij veel te hard en begingen binnen één rit meerdere gevaarlijke overtredingen, zoals snijden, bumperkleven en door rood rijden. In totaal moesten slechts dertig vrouwen naar de schoolbanken.

'Ik ben geen kamikazepiloot’

Het verdiende niet de schoonheidsprijs, erkent motorrijder Pascal. " Maar ik ben echt geen kamikazepiloot die overal tussendoor scheurt." De politie dacht daar mei vorig jaar heel anders over. "Volgens die agent deed ik aan bumperkleven, ik zou meerdere malen rechts hebben ingehaald en te hard hebben gereden.

Maar dat was niet allemaal waar", zegt Pascal. "Het was mijn derde bekeuring in een week tijd, dus had ik wat babbels."

De agent pikte dit niet, schreef voor de motorrijder een vette bon en gaf zijn naam op voor de Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG). Dit is een driedaagse cursus waarin hij met andere 'asomobilisten' wordt geconfronteerd met zijn rijgedrag, in de hoop dat hij er wat van leert.

Pascal is niet de enige. Sinds 1 oktober 2008 hebben de politie en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), dat beslist of de EMG terecht is, 1112 bestuurders die asociaal en gevaarlijk rijden naar de gedragscursus gestuurd. De kosten - 774 euro - moeten ze zelf ophoesten.

Afgelopen vrijdag was de eerste cursusdag van Pascal, die niet met zijn volledige naam in de krant wil omdat zijn EMG nog loopt. "Het is een soort praatgroepje. Je interviewt elkaar en kijkt naar filmpjes waarin echte idioten als mafkezen door het verkeer rijden. Voor dat soort mensen is deze cursus wel goed. Maar niet voor mij, ook al reed ik niet echt netjes."

Verkeersminister Camiel Eurlings heeft zijn buik vol van mensen die het verkeer onveilig maken. "Wij gaan die rotte appels aanpakken", stelde hij eerder. Met de EMG wil Eurlings het aantal verkeersdoden en -gewonden verlagen.

Maar de mensen die op cursus moeten, zijn niet allemaal verkeershufters, zegt Martijn Hurks, oprichter van de site flitsservice.nl. Dat Eurlings de echte aso's wil aanpakken, vindt hij prima. "Maar als je kijkt naar de criteria voor een EMG dan komt bijna iedereen daarvoor in aanmerking."

Iemand kan een EMG krijgen wanneer er in één rit meerdere overtredingen worden begaan, zoals een combinatie van veel te hard rijden, rechts inhalen, een rood stoplicht negeren, knipperlicht niet gebruiken of een doorgetrokken streep negeren. Zulke fouten maken veel bestuurders wel eens, erkent Rob van Beekum, projectleider bij het CBR.

"Maar als iemand een EMG krijgt, dan zijn er grove fouten gemaakt. Het is dan goed om te kijken waarom dat gebeurde. Vaak gaat het om bozig, masculien jaaggedrag." "De meesten leren ervan", stelt Van Beekum. "Maar er is altijd een kleine groep die je nooit zult bereiken."

Omdat de cursus vrij nieuw is, is nog niet te zeggen of de EMG een positief effect heeft, erkent het CBR. Ook de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft geen idee. "Het is niet bewezen dat de EMG werkt, maar ook niet dat het níet werkt", stelt een woordvoerder.

In 2012 zullen onderzoekers in opdracht van het CBR terugblikken op drie jaar EMG en vaststellen of aso-bestuurders baat hebben bij de maatregel.

Motorrijder Pascal is van plan de EMG af te maken. Zijn rijbewijs is al maanden ongeldig verklaard. Zijn baan als beveiliger, waarvoor hij vaak met de auto op stap moet, is hij hierdoor kwijt. "Ik kom er niet meer onder uit. Maar de cursus gaat mij niet veranderen. Ik zal hooguit minder opgefokt reageren als ze me staande houden."

 
 
Bron: BN DeStem
 
  1-11-2010  


|

FlitsKaart