Dagelijks inzet radar langs A12





 

ARNHEM/EDE - Op de A12 tussen Veenendaal en Arnhem wordt het verkeer in maart en april zeer intensief gecontroleerd. Snelwegpolitie KLPD gaat dagelijks rond Ede op pad om hardrijden en asociaal rijgedrag aan te pakken.





Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) zoekt een paar keer per jaar een specifiek stuk snelweg in Nederland uit en haalt gedurende twee maanden vrijwel alles uit de kast om het verkeersovertredingen fors terug te dringen.



Nu is de A12 in de omgeving van Ede tussen Veenendaal en het ten noorden van Arnhem gelegen Knooppunt Waterberg aan de beurt. De intensieve aanpak moet zowel de veiligheid als het milieu als de doorstroming van het verkeer ten goede komen.



In de praktijk streeft het KLPD er naar om dagelijks op vier locaties een radarcontrole op te stellen. "Al zal dat soms wel bij twee locaties blijven, omdat ook een deel van de A1 bij Hilversum zo'n verscherpte controle heeft en we de mankracht dus moeten verdelen", laat KLPD-projectleider J. van Galen weten.



De snelheidscontroles worden soms uitgebreid met een lichtkrant, waarop de A12-gebruiker ziet dat hij óf spoedig langs de radar rijdt óf er zojuist langs is gekomen.



Behalve de snelheidscontroles gaan zowel opvallende als onopvallende surveillance-auto's nadrukkelijk op de A12 tussen Veenendaal en Arnhem pendelen. De onopvallende wagen is uitgerust met video, zodat de overtreder die langs de weg wordt stilgezet, terstond kan zien hoe de rest van het verkeer tegen zijn of haar manoeuvres aankeek.



Van Galen: "We letten vooral op de ergernissen-top-tien, zoals weggebruikers het aangeven." Daarin staan vooral onnodig links rijden, bumperkleven, snijden, veel te hard rijden en verkeerde verlichting.



Volgens het KLPD heeft deze methode goede effecten: het aantal overtredingen loopt fors terug.



Dat lukte vorig jaar mei en juni echter niet bij eenzelfde intensieve controle op de A15 in de Betuwe.



Mede vanwege het grote aantal weggedeeltes waar voor de Betuweroute gewerkt wordt, bleven ook mét de radar veel automobilisten te hard rijden. Dat leverde destijds tienduizenden bekeuringen op. De eerste radarcontrole-week leverde meteen al zo'n 7700 foto's op. Vooral woensdag werd 'goed gescoord', met in totaal 1900 voertuigen die geflitst werden. De hardrijders krijgen binnen een week of drie hun bekeuring thuisgestuurd. Vanwege de wegwerkzaamheden op diverse delen van het traject (vooral bij het toekomstige knooppunt Maanderbroek bij Ede en het viaduct Ede/Wageningen) moet het autoverkeer rekening met afwijken limieten. Na de zomer gaat het KLPD zich met een intensieve actie richten op de A50 tussen Knooppunt Grijsoord (bij Wolfheze) en Oss.

 
 
Bron: De Gelderlander
 
  3-11-2003  


|

FlitsKaart