De flits wordt een laserstraal





 

De politie stapt over op een nieuwe techniek om snelheidsovertreders te betrappen
Vorige week meldden de kranten dat de politie stopt met flitsen langs de snelweg. Voor wie dat een teken is het gaspedaal meteen diep in te drukken, zij erbij gezegd: maar niet met het registreren van te hard rijden. De flits die nodig is om het nummerbord van een tehardrijder te verlichten om een mooie foto te kunnen maken, blijkt toch een beetje gevaarlijk, doordat automobilisten de neiging hebben boven op hun rem te gaan staan als ze er een zien.


Reden voor de politie om zich op alternatieven te bezinnen. De techniek heeft dat inmiddels tot een zinnige bezigheid gemaakt: de flits is niet meer nodig. De politie stapt over van analoge op digitale camera's. Voor die camera's volstaat het de auto even met een voor de automobilist inzichtbare laserstraal te belichten. Het vastgelegde beeld wordt direct ingelezen in de laptop van de radarwaarnemer (de man in die auto die altijd in de berm staat), die hem meteen beoordeelt op bruikbaarheid. Er hoeft dus niet meer als vroeger vijf tot vijftien dagen gewacht te worden totdat alle films zijn ontwikkeld en afgedrukt: het fotolab kan met groot verlof. Bovendien wordt er enorm op magazijnruimte bespaard.: films moet vijf jaar bewaard blijven, maar digitale film in casu beeldplaat neemt een stuk minder ruimte in dan analoge film.

Hoewel de flits de weggebruiker niet meer op controles kan attenderen, blijft de maniakale weggebruiker zijn vaste waarschuwingssignalen behouden: de apparatuur staat nog steeds opgesteld in de berm op de groene driepoten en er staat ook nog steeds een auto bij. (CS)




 
 
Bron: Bron:  Intermediar 22 29 mei 2003
 
  29-5-2003  


|

FlitsKaart