De flitspalen liggen om, maar zijn niet verslagen





 

Donderdag 12 september, EINDHOVEN - Het was een waar offensief tegen de flitspaal afgelopen weekend: elf werden er in de omgeving van Valkenswaard platgereden door een vrachtwagen. Menig passerend automobilist kon waarschijnlijk een lachje niet onderdrukken bij het zien van de (nagenoeg) horizontale bekeurmachines. 'De centenplukker is te verslaan.'.



Maar volgens Bertus Broers, projectleider van het verkeershandhavingteam van de regio Zuidoost-Brabant, is dat laatste een misvatting. De flitspaal is niet uit te roeien, ook niet met dit soort acties. Daarvoor zijn de controlekasten veel te waardevol: ze sparen mensenlevens en - voor wie liever met de portemonnee denkt - daardoor veel, heel veel belastinggeld.

Twintig van de 120 palen in de regio zijn momenteel kapot, vernield. Zo'n achtduizend euro herstelkosten per stuk. En ja, dat is veel, maar het blijft een schijntje tegenover wat ze 'opleveren'. 'Dan bedoel ik niet eens aan bekeuringen', zegt Broers. 'Want het interesseert me helemaal niets hoeveel we er uitdelen op een dag. Nee, het gaat ons om het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers.'

En dan pleiten de feiten voor de flitspaal. Daar waar die verschijnt, zakt de gemiddelde snelheid. 'Vijf kilometer per uur langzamer betekent al zo'n twintig procent minder ongelukken, leert de ervaring.' Mede dankzij de flitspaal zakte het aantal ongevallen met gewonden in de regio vorig jaar met zeven procent naar 1820. Daar is een kil rekensommetje mee te maken: een verkeersdode kost de maatschappij gemiddeld 450.000 euro. Een verkeersgewonde zo'n 220.000 euro. 'Wat is dan die achtduizend euro voor een kapotte paal', zegt Broers. 'Maar laten we alsjeblieft geen discussie voeren waarin we euro's en mensenlevens als gelijkwaardige argumenten gebruiken.'

Hij ergert zich dan ook aan het hardnekkige misverstand dat een flitspaal er staat om de automobilist te pesten. 'Het vooruitzicht op een bon lijkt voor velen het enige argument om de baksteen van het rechterpedaal te halen', zegt Broers. 'Tja, als het helpt om de snelheid te drukken is dat oké. Maar ik zou het pas echt goed vinden als te hard rijden maatschappelijk onaanvaardbaar wordt. Net zoals dronken rijden dat nu is.'

 
 
Bron: Eindhovens dagblad
 
  9-12-2002  


|

FlitsKaart