'Dodenweg' N50 gaat drie maanden op slot





 

KAMPEN - Drie maanden lang zullen de vele duizenden dagelijkse weggebruikers van de N50 tussen Zwolle en Kampen op zoek moeten naar een alternatieve route. Anders dan gewoonlijk bij werkzaamheden sluit Rijkswaterstaat de weg niet alleen af in de avonduren, maar gaat de verbinding volledig dicht.



Van 1 oktober tot eind december ondergaat de rijksweg een grondige metamorfose. Directe aanleiding is een reeks dodelijke ongevallen waarbij in 2005 alleen al vijf weggebruikers het leven lieten. De weg krijgt een derde baan die afwisselend door beide rijrichtingen gebruikt wordt.



"Als we in de avonduren aan de weg zouden werken, was er acht maanden lang hinder geweest. Nu is dat beperkt tot drie maanden", legt een woordvoerder van Rijkswaterstaat directie Oost-Nederland uit.



Forenzen


Het volledig afsluiten van een rijksweg komt zelden voor. "Vandaar dat we met de Nederlandse Spoorwegen in gesprek zijn om alternatief vervoer te regelen." Forenzen krijgen dan gratis of met korting treinkaarten voor het traject. Wie zich toch op de weg waagt, wordt via de kleine zijwegen N763 en N764 omgeleid.



Verkeer van en naar het noorden en Flevoland wordt al eerder omgeleid. Een omleiding die transportbedrijf Wezenberg niet ziet zitten. "We zitten dagelijks met zestig vrachtwagens op dit traject en die zullen elk anderhalf tot twee uur vertraging oplopen", zei directeur Bennie Wezenberg.



Het bedrijf wil een claim neerleggen bij Rijkswaterstaat voor de schade. "We brengen verse groenten uit de polder naar het westen. Alternatieve routes zijn er niet voor ons. Het is absurd dat zo'n weg volledig wordt afgesloten."



Compensatie


Frits Smit, directeur van de Kamer van Koophandel regio Zwolle, wil zich sterk maken voor een compensatieregeling voor de zwaarst gedupeerde bedrijven. "Ik denk bijvoorbeeld aan een wegrestaurant dat drie maanden dicht moet omdat er geen auto meer kan komen. Eerste inzet is echter om alle overlast voor ondernemers zoveel mogelijk te beperken."



De weg is volgens hem een van de belangrijkste verbindingen in de regio. "Op het moment dat deze voor drie maanden hermetisch wordt afgesloten, heb je een probleem. Toch moeten we ook niet zeuren. We hebben immers lang verzocht om een aanpak van deze onveilige weg."



Hij vindt het een goede zaak dat de N50 een opwaardering krijgt. "Al blijven we lobbyen voor uitbreiding tot een snelweg. Het de ontbrekende schakel tussen A28 en A6."



Lobby


De gemeente Kampen heeft ook jaren gelobbyd voor aanpak van de 'dodenweg'. "We zijn blij dat de weg wordt verbeterd, al is een afsluiting van drie maanden vervelend. Dat verkeer zal door de stad gaan of door kernen er omheen", zei Jelte Sijtsma, gemeentelijk verkeersdeskundige.



Opstoppingen rondom Kampen worden zeker verwacht op het stadskantoor. "Toch kan het meevallen. Tijdens werkzaamheden aan de A28 bij Zwolle bleef de verwachte verkeerschaos ook uit."



Berging


Om problemen op de alternatieve routes te voorkomen, heeft Rijkswaterstaat ervoor gezorgd dat bergingsbedrijven gedurende de drie maanden net als voor rijkswegen paraat staan om de kleine lokale wegen zo snel mogelijk weer vrij te krijgen.



Transporteur Wezenberg denkt echter dat er veel ongelukken zullen gebeuren. "De snelheid zal er laag liggen en vrachtwagens zullen in lange rijen zeer dicht op elkaar rijden. Als er even iemand niet oplet is het meteen goed raak."

 
 
Bron: NU.Nl
 
  9-3-2006  


|

FlitsKaart