Doortrekken A4 beste optie





 

Het afbouwen van de snelweg A4 door Midden-Delfland is de minst dure en meest effectieve oplossing voor de groeiende verkeerschaos tussen Den Haag en Rotterdam. Dat blijkt uit de samenvatting van een stapel milieurapporten van Rijkswaterstaat, die in handen is van deze krant en vandaag openbaar wordt gemaakt.

Na ruim veertig jaar besluiteloosheid lijkt eindelijk de weg vrij voor een definitief besluit om de doodlopende snelweg af te bouwen. De A4 moet als tweede snelweg tussen Rotterdam en Den Haag verlichting brengen op een van de drukste snelwegen van Nederland, de A13. Deze enige snelweg tussen de twee steden staat boven aan de ranglijst van wegen die door de slechte doorstroming de meeste economische schade opleveren.

Winst
Rijkswaterstaat presenteert vandaag de alternatieven voor een nieuwe verbinding tussen Rotterdam en Den Haag. Behalve de A4 Midden Delfland, is dat een verbreding van de huidige A13 met aansluiting op de A16.

Nieuws.nl schreef: 'Doortrekken A4 honderden miljoenen duurder'

De aanleg van het ontbrekende stuk A4 tussen Delft en Schiedam lijkt zo'n tweehonderd miljoen euro duurder uit te vallen. Dat blijkt uit het donderdag gepresenteerde rapport van Rijkswaterstaat over de verwachte milieueffecten van de weg.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat uit van een bedrag van 655 miljoen euro dat nodig is om de ontbrekende zeven kilometer asfalt tussen Den Haag en Rotterdam aan te leggen. In het rapport van Rijkswaterstaat wordt echter uitgegaan van een raming tussen de 820 en 920 miljoen euro, afhankelijk van de aan te leggen variant. Dan gaat het om de vraag of er tunnels of aquaducten moeten worden aangelegd.

Rijkswaterstaat onderzocht ook het alternatief van het verbreden van de A13 tussen Den Haag en Rotterdam en een nieuwe snelweg die de A13 verbindt met de A16. Deze variant kost tussen de 2,1 en 2,3 miljard euro.

Over de aanleg van het ontbrekende stuk A4 wordt al decennia gesteggeld. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) heeft al vrij snel na zijn aantreden aangegeven dat hij de laatste minister wil zijn die zich met de aanleg ervan moet bezighouden. Vorig jaar sprak hij zijn 'bestuurlijke voorkeur' uit voor de aanleg van de weg tussen Delft en Schiedam, maar zegde ook toe een alternatief te laten onderzoeken.

Daaruit blijkt dat de aanleg van het ontbrekende stuk A4 goedkoper is, meer reistijdwinst oplevert en zorgt voor een robuuster wegennet. De effecten van beide wegen op het milieu zijn ongeveer hetzelfde. Ook heeft de A4 de meest positieve effecten op de economie en levert de aanleg geen overlast op voor automobilisten.

Eurlings besluit na de zomer welk alternatief verder wordt uitgewerkt.

Directeur Bert Mooren van ondernemersvereniging VNO-NCW West vindt het hoog tijd voor actie. "Ondernemers en bewoners begrijpen echt niet waarom er na bijna vijftig jaar nog steeds geen besluit is genomen en er een stuk weg ligt dat eindigt in een weiland. Het is nu tijd voor de politiek om door te pakken." Een aantal zaken pleit daar overduidelijk voor: zo zijn de geschatte kosten van tussen 820 en 920 miljoen euro voor de A4 aanmerkelijk lager dan de 2,1 tot 2,2 miljard euro voor de tweede variant. Ook zorgt de A4 voor een betere bereikbaarheid. Bovendien kan de aanleg zonder hinder voor het verkeer plaatsvinden, terwijl bij de A13/A16-variant de snelweg voor zeven jaar op de schop gaat.

Tegenstanders weten de aanleg van de weg tussen Delft en Schiedam al sinds begin jaren '70 te blokkeren.

De onderzoeken die V&W vandaag presenteert, moeten nu een einde maken aan 'de nationale soapopera' rond de A4, zegt directeur Mooren. "Er ligt nu een prachtig plan voor de hele regio en de omgeving. Dat betekent winst voor alle betrokken partijen. Ik heb er vertrouwen in dat we er nu bijna zijn."

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  5-6-2009  


|

FlitsKaart