Drukste wegen krijgen spitsstrook





 

Vijftien extra spitsstroken moeten de komende jaren de files op de drukste rijkswegen en knooppunten oplossen. Dat bleek woensdag tijdens het begin van de publiekscampagne voor het gebruik van spitsstroken door minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat.



Een proef met drie spitsstroken - vluchtstroken die tijdens de spits mogen worden gebruikt - op de A27 (bij Lunetten en Eeverdingen), A28 (tussen Zeist en Utrecht) en A50 (bij Nijmegen) wees uit dat de files door de extra strook nagenoeg verdwijnen.



Ook nam het aantal ongevallen in de spits met bijna driekwart af. Vooral kop-staartbotsingen kwamen minder voor. Dat wordt toegeschreven aan het gebruik van elektronische borden boven de weg waarop de maximumsnelheid wordt aangegeven.



Minister Netelenbos, die haar voorkeur voor het beter benutten van de weg altijd heeft benadrukt, grijpt het succes van de proef aan om het aantal spitsstroken fors uit te breiden. Zij betaalt ze uit haar eigen begroting.



Eind dit jaar wordt de eerste officiële spitsstrook op stuk A4 tussen knooppunt Burgerveen en de afrit Hoofddorp geopend. Daar wordt nu een proef gehouden met het openstellen van de linkervluchtstrook tijdens de spits.



In 2004 wordt op de A9 tussen Velsen en Badhoevedorp in beide rijrichtingen een spitsstrook geopend. In datzelfde jaar staan de A10-zuid (de ring van Amsterdam) en de A4 van Amstel tot Badhoevedorp op het programma. Een jaar later volgt de A7 tussen Zaamdam en Purmerend.



Om de fileproblemen rond Amsterdam op te lossen, zijn ook stroken gepland op de A1, tussen Muiderberg en Laren, de A6 tussen Muiderberg en Almere en de A9, de Gaasperdammerweg. Wanneer die stroken worden aangelegd, is niet duidelijk.



Dat geldt ook voor geplande spitsstroken op de A12 tussen Zoetermeer en Gouda, de rondweg A2 bij Eindhoven en die bij Den Bosch, de A2 tussen Everdingen en Leerdam en de A12 ten noorden van Utrecht.



BOVAG, RAI en de ANWB zijn enthousiast over de spitsstroken. De eerste twee hopen dat er nog meer van zulke stroken worden aangelegd, omdat zij een goed middel tegen files zijn. De ANWB wijst erop dat de wegen ook minder veilig worden als van de vluchtstrook een extra baan wordt gemaakt. De noodzaak van extra asfalt blijft in sommige gevallen volgens de organisatie evident.



Copyright: de Volkskrant

 
 
Bron: Volkskrant
 
  4-11-2002  


|

FlitsKaart