Duitsers: Doe km-heffing niet


Van alle kanten waarschuwen de Duitsers Nederland voor de nieuwe autobelasting. Ze hebben slechte ervaringen met de peperdure elektronische wegenbelasting per gps. De bezwaren zijn veelzijdig: niet alleen de privacy is in het geding, autorijden wordt vooral duurder en vaak verzaakt de techniek.

Twee weken geleden lanceerde de kersverse Duitse verkeersminister Peter Ramsauer het idee van een kilometerbelasting op de Autobahn. Al na enkele uren moest de christendemocraat uit Beieren zijn proefballonnetje inslikken. Een storm van kritiek had een abrupt einde gemaakt aan zijn ondoordachte plannetje.

Kanselier Angela Merkel zorgde er persoonlijk voor dat de automobilist niet nog extra werd belast. Ze had voor haar herverkiezing de burger juist belastingverlaging beloofd.

„Het Nederlandse plan zou veel te duur voor ons zijn. Dat doen we in Duitsland dus niet”, oordeelt Andreas Hölzel van de ADAC, Europa’s grootste verkeersclub. „Autorijden is nu al peperduur.

En bij jullie zijn benzine en aanschafbelasting van een auto nog veel duurder. Pendelaars zijn de dupe. Vaders die voor hun gezin lang op de weg zijn. Bij ons beloven politici ook dat autorijden goedkoper wordt. Dat de motorrijtuigenbelasting omlaag gaat. Maar niemand gelooft dat.”

In Duitsland wordt de motorrijtuigenbelasting al via de CO2-uitstoot bepaald. Dat zou auto’s met een geringe emissie attractiever maken om te bouwen en te verkopen. „Maar dat betekent nog niet dat elke auto een apparaat nodig heeft om te kijken wie wanneer waarheen rijdt”, aldus verkeersspecialist Hölzel. „Door de accijns op benzine wordt het verbruik al belast. Dat is voldoende.”

Onze oosterburen hebben veel slechte ervaringen met de elektronische belastingheffing op het vrachtwagenvervoer, waarvoor in 2002, twee dagen voor de verkiezingen, werd gekozen. „De invoering was anderhalf jaar te laat. Daarom heeft de bondsregering het verantwoordelijke bedrijvenconsortium Toll Collect, dat de vrachtwagenkastjes beheert, voor de rechter gedaagd”, zegt Martin Bullheller van de Duitse brancheorganisatie BGL. Berlijn eist schadevergoeding.

Pas in 2005 trad het nieuwe systeem in werking. De vertraging kostte de Duitse belastingbetaler 1,5 miljard euro. Voor de peperdure operatie betaalt Berlijn per jaar aan Toll Collect 700 miljoen euro. „De invoering van de zogeheten on-board-units van Toll Collect was een catastrofe”, oordeelt Bullheller. „Er waren steeds technische problemen en te weinig apparaten.” In de begintijd reageerden die bijvoorbeeld niet, ze gingen niet uit, of gingen vanzelf uit, of toonden verschillende prijzen over dezelfde afgelegde weg.

Bron:  Telegraaf

Melder: Ronver en vele anderen